Spendrups ersätter plast med kartong i multiförpackningarna

PUBLICERAD: 21 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Till en början kommer Spendrups att använda den kartongbaserade multipacklösningen KeelClip till dryckesburkar med varumärkena Trocadero och Mariestads. (Bild Spendrups)|I den nya tappningslinjen ingår också en speciell packningslinje för multipack-konceptet KeelClip. (Bild Spendrups)|Magnus Willén är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups. (Bild fr LinkedIn)

Spendrups har invigt en helt ny tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg. Samtidigt byter man ut multiförpackningarnas plastomslag mot den prisbelönade kartonglösningen KeelClip från Graphic Packaging International.

Spendrups skriver i ett pressmeddelande att investeringen i den nya burklinjen, som har en produktionskapacitet på 60.000 burkar per timme, är den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Bakom satsningen, som uppgått till 200 miljoner kronor, ligger en ökande efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten samt att man under vecka 14 i år kommer att gå över till det allt vanligare burkformatet ”Sleek Can” på sina dryckesburkar.

Magnus Willén är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups. (Bild fr LinkedIn)

Spendrups satsning innebär också att man nu introducerar multiförpackningen KeelClip, som är 100-procentigt pappersbaserad och som ska ersätta konventionella plastomslag på multipacks med burkar. KeelClip kommer till en början att finnas på burkar med varumärkena Trocadero och Mariestads.

”Vi gör en miljonsatsning med det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Vi är först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons”, säger Magnus Willén, som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Spendrups skriver att övergången till KeelClip kommer att innebära en besparing av plast på cirka 100 ton per år, när hela burksortimentet har gått över till Keel Clip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen, men fr.o.m. andra kvartalet 2023 ska alla Spendrups varumärken har gått över till den nya pappersbaserade förpackningen för multipacks med dryckesburkar.

I den nya tappningslinjen ingår också en speciell packningslinje för multipack-konceptet KeelClip. (Bild Spendrups)

Multipackslösningen KeelClip är utvecklad av Graphic Packaging International, som också utvecklat en speciell förpackningsmaskin för montering av KeelClip på olika storlekar av multipacks. KeelClip fungerar för alla burkstorlekar. Dryckesburkarna kan orienteras så att maximal effekt av såväl förpackningens som burkarnas grafik uppnås. Multipacken blir lätt av bära och det är lätt att ta loss burkarna. År 2020 vann KeelClip utmärkelsen ”Public Award” i kartongförpackningstävlingen Carton Excellence Awards.

Spendrups skriver att man med den nya förpackningslösningen kommer att storsatsa på läsk och alkoholfri öl på burk, eftersom allt fler konsumenter efterfrågar drycker på burk, inte bara i Sverige utan också internationellt.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker