Spendrups bygger ny burklinje och byter ut plast mot papper

PUBLICERAD: 14 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Spendrups byter ut plastomslagen för sina flerpack med dryckesburkar mot kartonglösningen KeelClip. Först ut blir ölmärket Mariestads och läsken Trocadero. (Bild Spendrups)|Anna Lidström är hållbarhetschef på Spendrups. (Bild Niklas Palmklint)

Under hösten bygger Spendrups en ny förpackningslinje för dryckesburkar vid bryggeriet i Grängesberg och byter samtidigt ut plastomslagen för sina flerpack mot pappersbaserade.

Den nya burklinjen, som innebär en investering på 200 miljoner kronor, är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022. Samtidigt går varumärkena Trocadero och Mariestads, som de två första i Spendrups burksortiment, över till en ny typ av sekundärförpackning för flerpack, där man ersätter tidigare plastomslag med den prisbelönade kartongbaserade lösningen KeelClip, utvecklad och framtagen av Graphic Packaging International.

Anna Lidström är hållbarhetschef på Spendrups. (Bild Niklas Palmklint)

”Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till år 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen, om den felaktigt hamnar där”, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.

Spendrup skriver i ett pressmeddelande att besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år, när hela burksortimentet har övergått till KeelClip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen. Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya kartongförpackningen för burkar i flerpack.

”Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktig perspektiv. Vi kommer att vara först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar, som vi har gjort, har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen i butik runt påsk nästa år”, säger Magnus Willén, som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett viktigt steg mot ökad cirkuläritet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack, som säljs på den svenska marknaden, vilket innebär att klimatavtrycket minskar med cirka 50 procent jämfört med ny plast.

N.B.: Vi har tidigare skrivit om att dryckesproducenterna Coca-Cola och InBev ska ersätta sina plastomslag för flerpack i Europa med kartonglösningen KeelClip, som vann utmärkelsen ”Public Award” i Carton Excellence Awards 2020. Läs mer HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx