Spegelvända öletiketter blir rättvända selfies i mobilen...

PUBLICERAD: 10 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Budweisers spegelvända öletikettern blir rättvända, när de finns med på bilder tagna med mobilkameror i s.k. selfie-läge. (Bild Budweiser)

Alla som gillar att ta selfies med mobilkameran har säkert märkt att den digitala bilden i de flesta mobilkameror blir spegelvänd, när bilden tas i s. k selfie-läge och sedan publiceras på sociala medier som Facebook, Twitter, Snapchat, etc…

Selfien är räddad! Nu kan kompisarna se att det är Budweiser i flaskan…(Bild Budweiser)

Det där har globala öljätten Budweiser tagit fasta på och lanserat innovationen SelfieBuds, som är en begränsad utgåva av ölflaskor, där etiketternas texter och logotyper är spegelvända. Vitsen är alltså att etiketterna blir rättvända, när de syns på en selfie..!

”Det här är historiens första ölflaska som designats speciellt för selfie-generationen!”, säger Lisa Smith, som är kreativ chef vid reklam- och PR-byrån Jones Knowles Ritchie, som står bakom den annorlunda etiketten.

Ölflaskan med den spegelvända etiketten introducerades under den nyligen avhållna Super Bowl-weekenden i USA.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox