Specialdesignad Jägermeister hyllar en sportrik sommar

PUBLICERAD: 8 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ett urval av sommarens specialutgåva av screentryckta flaskor till  tyska örtlikören Jägermeister.

För att hylla och uppmärksamma alla stora sportevenemang, som äger rum under sommaren i år, har den klassiska fyrkantiga flaskan till tyska örtlikören Jägermeister tillfälligt fått ny grafisk design. Borta är den ”ålderdomliga” bilden av en kronhjort och i stället pryds flaskorna av ”flaggor” från ett urval europeiska länder.
Flaskorna är tillverkade av glasproducenten Ardagh Glass i deras tyska glasbruk i Nienburg och trycken på flaskorna är utförda i samarbete med tryck- och coatingspecialisten PSL Hehlen.

Sammanlagt har det tillverkats 800.000 flaskor i 18 olika screentryckta versioner med stiliserade flaggor representerande de länder, som deltog i årets  EM i fotboll i Frankrike. Flaskorna är distribuerade till försäljning i de respektive länder, som motsvaras av flaggorna.

Vid screentryck på en mörk glasyta används vanligen ett vitt underlager, men det var inte möjligt med Jägermeister-flaskorna på grund av detaljrikedomen i den grafiska designen. För att kunna utföra screentrycket på den mörkgröna flaskan fick PSL Hehlen i stället tillverka en speciell organisk UV-tryckfärg, som var extra pigmentrik. Man fick också anpassa tryckprocessen, så att man kunde bygga upp ett tjockare lager av tryckfärg på flaskytan och på så sätt fullt ut återge den grafiska designen.

”Vi är mycket nöjda med slutresultatet för denna förpackningsinnovation för vårt varumärke och det samarbete med Ardagh och PSL Hehlen, som gjort denna komplicerade process möjlig”, kommenterar Carsten Doliwa,  inköps- och materialansvarig hos Jägermeister.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup