Specialburk för mikrovågsugn kan minska matsvinn i hemmet

PUBLICERAD: 6 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Den speciella plastburken är avsedd att användas i mikrovågsugn för uppvärmning av matrester. Burken har ett inbäddat metallgaller, som ger jämnare uppvärmning i hela förpackningen.

Danska RPC Superfos, som ingår i plastförpackningskoncernen RPC, har i samarbete med Dansk Teknologisk Institut (DTI) och danska företaget Imerco utvecklat en multifunktionell plastburk, som både ger en perfekt förvaring av matrester i kylskåp och en jämn uppvärmning av mat, som kan ätas en eller två dagar efter att den tillagats.

Det speciella med burken är att den har ett inbäddat metallgaller, som avskärmar mikrovågor. Därmed blir uppvärmningen jämnare i hela förpackningen.

Förpackningen har utvecklats som en del av ett demonstrationsprojekt för danska Miljöstyrelsen.

”Vi är glada över att ha deltagit i demonstrationsprojektet om uppvärmning av mat i mikrovågsugn i en speciellt utvecklad burk. Det visar att matrester kan återuppvärmas på ett enkelt och effektivt sätt. Det gör maten mer inbjudande och den här typen av burk kan bidra till mindre matsvinn än vi ser i dag hemma i danskarnas kök”, säger Janni Langkjær Pedersen, kommunikationsansvarig för hållbarhet på RPC Superfos.

I samband med demonstrationsprojektet har DTI utfört en undersökning på uppdrag av danska Miljöstyrelsen. Den visar att 14 procent av matavfallet från danska hushåll är matrester, dvs. tillagad mat som inte äts upp. I de flesta danska hushåll används ofta mikrovågsugnen till att värma upp matrester, men enligt undersökningen är det många som tycker att maten blir mindre aptitlig av att värmas upp igen och därför kastas den.

En utvärdering av den multifunktionella förvaringsburken visade att över hälften av de tillfrågade angav att maten hade en bättre kvalitet efter uppvärmningen i mikrovågsugn.

Demonstrationsprojektet har rapporterats till danska Miljöstyrelsen och är nu avslutat.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se