Sonoco lanserar glasklar konservburk gjord av plast

PUBLICERAD: 10 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Sonocos glasklara plastkonservburk TruVue är ett alternativ till traditionella konservburkar i metall.|Lika intill förväxling! Sonocos TruVue är minst sagt lik den konservburk i genomskinlig plast (bilden)

Globala förpackningskoncernen Sonoco, med huvudsäte I Hartsville, South Carolina, USA, har lanserat en konservburk i plast, som är ett alternativ till traditionella konservburkar i metall. Burken, som fått namnet TruVue™ Can, består av glasklar plast samt topplock och bottenlock av metall. Precis som en traditionell metallburk kan TruVue-burken och dess innehåll autoklaveras, vilket ger produkter med lång hållbarhet och som kan förvaras i rumstemperatur.

Sonoco skriver i ett pressmeddelande att den nya plastkonservburken har potentialen att revolutionera inte bara stormarknadernas traditionella konservprodukter utan hela livsmedelskategorin, som inte sett en riktigt betydande förpackningsinnovation på decennier…

”Med mer än 47.000 produkter som konkurrerar om uppmärksamheten på butikshyllorna i en genomsnittlig stormarknad är det viktigt att stå ut från resten och fånga konsumenten. Detta är speciellt viktigt för processade och långtidshållbara produkter som konserverade soppor, såser, fruktkonserver, grönsaker och även djurmat. Dessa produkter säljs i allt mindre utsträckning till förmån för färska produkter. Men vår nya lösning erbjuder ett koncept, som gör att konserverade produkter syns på ett helt nytt sätt, till och med om förpackningarna är placerade på de mindre frekventerade platserna i en butik!”, säger Sonocos koncernchef och VD Jack Sanders.

TruVue-burken tillverkas med Sonocos patenterade Fusion Freshlock-teknologi. Materialet i burken är ett specialutvecklat flerskikts plastsubstrat, som är genomskinligt och låter kunden se innehållet i burken. TruVue är försluten med ett lättöppnat lock i metall och även botten är i metall, precis som på en konventionell konservburk i metall.

”Viktigast av allt”, skriver Sonoco i sitt pressmeddelande, ”är att  TruVue är den första plastkonservburken som klarar de kraftiga påfrestningar som värme- och tryckbehandling i en autoklav medför”.

TruVue-burken kan, enligt Sonoco, användas i befintliga fyllnings- och retortanläggningar, vilket innebär minimala kostnader för att skifta från konventionella konserburkar till Sonocos plastkonservburk.

”Vi har utvecklat ett revolutionerande alternativ till den traditionella metallkonservburken och ger nu våra kunder en möjlighet att revitalisera sitt varumärke, utan att behöva ändra på sin tillverkningsprocess”, säger Jack Sanders.

Uppmärksammade läsare tycker sig säkert känna igen TruVue-burken och identifiera den som plastkonservburken KlearCan, som lanserades på interpack i Düsseldorf i fjol av amerikanska företaget Kortec
Men, det är INTE samma burk, även om likheterna är slående och båda burkarna presenteras med likartat innehåll…

”Vi har ingenting med Kortecs produkt KlearCan att göra, men ur estetisk synvinkel är vi väl i samma position. Vi arbetar inte med dem, men båda företagen försöker kanske åstadkomma liknande saker sett ur ett marknadsföringsperspektiv”, säger Sonocos talesman Brian Risinger till Plastic News.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX