Sommarens värme gav pantmiljoner till barnby

PUBLICERAD: 27 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Många av Hemköps kunder väljer att trycka på den gula knappen och skänka sina pantpengar till SOS Barnbyar.

Fjolårets rekordvarma sommar innebar ökad konsumtion av läsk och andra drycker, vilket i sin tur resulterade i en ökning av pantade burkar och flaskor i Hemköps butiker med tio procent, sett över hela året.
Många pantare valde att skänka sin pant till välgörande ändamål och sammantaget samlades drygt två miljoner kronor in till SOS Barnbyars arbete för utsatta barn under 2018 – majoriteten skänkta pantpengar från Hemköps kunder.

Bidragen skänks till den barnby i Brovary i Ukraina, som Hemköp varit med och byggt. Barnbyn fick under hösten besök av både medarbetare inom Hemköp och av kunder och det blev tydligt att pengarna gör skillnad. 

”Jag har fått uppleva hur vårt engagemang, där kunderna kan skänka sina pantpengar, förändrar uppgivenhet till förhoppning och framtidstro. I det lilla bor det stora”, säger Thomas Axell, handlare Hemköp Torslanda, som var med på resan.

Förutom möjligheten att skänka sina pantpengar till SOS Barnbyar har Hemköps kunder även möjligheten att skänka 10 öre av varje hundralapp man handlat för. Här går Hemköp in och skänker motsvarande summa till SOS Barnbyar.

”Samarbetet med Hemköp betyder oerhört mycket för de barn och familjer, som fått och får stöd i våra program. Ukraina befinner sig i en utdragen konflikt och brottas med utbredd fattigdom och stora sociala klyftor. Barn, som lever i utsatta familjer, är dubbelt sårbara, och tack vare bidragen kan vi se till att de får det vuxenstöd som de behöver för att växa och utvecklas”, säger Charlotte Köhler Lindahl, chef företagssamarbeten SOS Barnbyar.

Totalt har Hemköp bidragit med drygt 12 miljoner kronor till SOS Barnbyar sedan 2007.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance