Smurfit Kappa säljer flera av sina kartongverksamheter

PUBLICERAD: 22 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

De aktuella Smurfit Kappa-anläggningarna tillverkar solidkartong (bilden) och grafisk kartong.|”Vi är entusiastiska över den här affären”

Smurfit Kappa Group meddelar att man har tecknat ett avtal om att sälja sina verksamheter för solidkartong och grafisk kartong i Nederländerna, Belgien och Storbritannien till det paneuropeiska investeringsbolaget Aurelius Group.
Försäljningen omfattar två bruk, som tillverkar grafisk kartong, en integrerad solidkartongverksamhet, som omfattar två kartongbruk, samt fyra konverteringsanläggningar.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att försäljningen är ett led i koncernens uttalade mål att fokusera på sin kärnverksamheter som en ledande global tillverkare av pappersbaserade förpackningar och maximera en långsiktigt avkastning för aktieägarna.

Inga ekonomiska villkor för affären eller när den beräknas vara helt genomförd har ännu offentliggjorts.

De aktuella anläggningarna har cirka 830 anställda och omsatte under 2014 mer än 240 miljoner euro (ca 2,25 miljarder kronor) samt redovisade ett resultat (EBITDA) på 14 miljoner euro (drygt 130 miljoner kronor).

Aurelius skriver i ett pressmeddelande att man har för avsikt att expandera verksamheterna genom att initiera produktutveckling och lansera nya produkter på marknaden. Solidkartongverksamheterna betjänar i främsta hand livsmedels- och dryckessektorn, medan verksamheterna för grafisk kartong är inriktad på bok-, puzzel- och displayområdena.

”Vi är entusiastiska över att få bygga vidare på verksamheternas starka marknadsposition, vilket vi ska göra  genom innovation, förbättrad produktionseffektivitet och en återupplivad säljfunktion”, säger Aurelius VD Dirk Markus i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx