Smurfit Kappa och WWF ingår partnerskap för bättre skogar

PUBLICERAD: 24 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

WWF:s varumärke med den ikoniska pandan kommer nu att finnas på Smurfit Kappas papperspåsar. (Bild Smurfit Kappa)

Globala förpackningsföretaget Smurfit Kappa och Världsnaturfonden WWF ingår partnerskap för att förbättra bevarandet av skogar. I samband med partnerskapet kommer WWF:s varumärke med den ikoniska pandan att synas på papperspåsar, som produceras av Smurfit Kappa.

Partnerskapet mellan Smurfit Kappa och WWF avser skogar i Colombia, där man ska ha ett nära samarbete med de colombianska nationalparkerna och främja användandet av hållbara metoder i skogsindustrin samt genom ökade övervakningssystem komma åt illegal avverkning.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att inom ramen för det nya partnerskapet kommer båda organisationerna att arbeta tillsammans för att återställa, utvidga och skydda skogar och ekosystem, som är livsmiljö för ett flertal arter i floran och faunan.

Smurfit Kappa skriver också att partnerskapet är ett exempel på Smurfit Kappas engagemang för högsta hållbarhetsstandard både när det gäller miljön och de samhällen, där företaget har verksamhet.

Partnerskapet innebär att WWF:s varumärke med den ikoniska pandan kommer att användas på de kommersiella papperspåsar, som produceras av Smurfit Kappa. Papperspåsarna tillverkas av nyfiber från förnybart trä, som kommer från kommersiella skogsplanteringar. De är hundra procent återvinningsbara, biologiskt nedbrytbara och FSC©-certifierade.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker