Smurfit Kappa lanserar serie med tråg för färska livsmedel

PUBLICERAD: 5 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Produktportföljen ”Safe&Green” består av en serie pappersbaserade och biologiskt nedbrytbara tråg för färska livsmedel. (Bild Smurfit Kappa)|”Europeiska konsumenter föredrar hållbara förpackningar till färska råvaror”, säger Arco Berkenbosch. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa lanserar nu sin produktportfölj ”Safe&Green” i Europa. ”Safe&Green” är en serie pappersbaserade tråg, som är förnybara, återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, Trågen, som finns i flera storlekar och specialformat, är utvecklade för färska livsmedel som grönsaker, frukt, bär, etc. och tänkta att ersätta plastförpackningar.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att ny forskning visar att konsumenterna föredrar förvaring som balanserar innehållets synlighet med hållbarhet. Över hälften (58%) av de svarande i en enkät anser att detta är de viktigaste egenskaperna hos förpackningar för färska produkter. Undersökningen visade också att 75 procent av de tillfrågade konsumenterna anser att pappersbaserade tråg är ett hållbart val. Färska siffror från EU:s statistikorgan Eurostat visar dessutom att 83 procent av pappersbaserade förpackningar faktiskt återvinns.

”Europeiska konsumenter föredrar hållbara förpackningar till färska råvaror”, säger Arco Berkenbosch. (Bild Smurfit Kappa)

Produktportföljen ”Safe&Green” består av wellpappbaserade förpackningslösningar, som kan implementeras omedelbart. Odlare och återförsäljare kan också välja att få skräddarsydda tråg och korgar, som är utformade efter deras specifika krav.

”Vår forskning visar att konsumenter över hela Europa föredrar hållbara förpackningar, när de handlar färska råvaror. Safe&Green-portföljen erbjuder odlare och återförsäljare en rad hållbara tråg, som gör det möjligt för dem att omedelbart reagera på dessa kundpreferenser”, säger Smurfit Kappas innovations- och utvecklingschef Arco Berkenbosch.

Safe&Green är en del av Smurfit Kappas Better Planet Packaging-portfölj med innovativa förpackningslösningar som är utformade för att vara mer hållbara.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax