Smurfit Kappa har utvecklat aseptisk ståpåse för fruktjuice

PUBLICERAD: 25 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Smurfit Kappas aseptiska ståpåse|avsedd för Pressades fruktjuicer i smakerna äpple

Till franska Pressade, som är världens 3:e största tillverkare av icke-kyld fruktjuice och specialister på fruktjuice för hela familjen, har Smurfit Kappa Bag-in-Box tagit fram en helt aseptisk ståpåse, försedd med en utvändig tappkran.
Påsen, som är av Smurfit Kappas Pouch-Up®-modell, är skräddarsydd för en serie fruktjuicer, som Pressade lanserar. Den lätta förpackningen är praktisk och användarvänlig och Vitop®-kranen (aseptisk version), som sitter på utsidan, ser till att vätskan rinner i ett jämnt flöde.

”Pouch-Up är en hygienisk förpackning framtagen för aseptisk fyllning. Tack vare dessa nya produkter kan vi förnya oss och sticka ut på butikshyllan. Vi tror att den här Pouch-Up-juicen kommer att bli mycket uppskattad av konsumenterna, inte minst eftersom den är både praktisk och rolig”, säger Catherine Bererd, produktchef på Pressade.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att marknaden för aseptiskt fylld fruktjuice är krävande, eftersom den omfattas av särskilda hygienkrav och fordrar specialanpassade tekniker. Den Pouch-Up®-förpackning, som Smurfit Kappa Bag-in-Box nu har tagit fram, är anpassad för aseptisk fyllning. Först joniseras förpackningen; därefter fylls den i automatiska, aseptiska maskiner. Den här typen av förpackning röner nu allt större framgångar genom att träda in på marknaden för aseptisk fyllning, som tidigare har dominerats av andra typer av förpackningar.

”Tack vare samarbetet mellan Smurfit Kappa och FBR-Elpo spa samt vår erfarenhet inom aseptisk fyllning kan vi erbjuda våra juicetillverkande kunder en heltäckande och effektiv förpackningslösning”, skriver Smurfit Kappa.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland