Smurfit Kappa har lanserat ”nästa generations lådresare”

PUBLICERAD: 1 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Smurfit Kappa lanserar en ny lådresare med formverktyg som optimerar förpackningslinjen och förbättrar förpackningarnas kvalitet.|Lådresaren SKMF 146 används idag bland annat av Pernod Ricard.

Smurfit Kappa har utvecklat och lanserat vad man betecknar som ”nästa generations lådresare”, där wellförpackningarna precisionsformas kring ett formverktyg.
”Genom att kombinera vår unika kompetens inom design, mekanisering, kvalitetsförpackningar och konsumentinriktad marknadsföring har vi skapat nya SKMF 146, en lådresare med formverktyg. SKMF 146 är nästa generations lådresare – den hittills mest effektiva och optimerade förpackningslösningen med en flexibilitet som ger kunden möjlighet att förpacka flera olika format”, skriver Smurfit Kappa i ett pressmeddelande.

SKMF 146 formar förpackningarna runt ett formverktyg, vilket resulterar i förpackningar med mycket hög precision samt optimerad precision och konsekvens. Den här typen av precisionsformning förbättrar effektiviteten i hela förpackningslinjen, tack vare en mer tillförlitlig lådfyllning, perfekt förslutning och helt raka pallstaplar. Därmed förbättras förpackningsprestandan och riskerna i leveranskedjan minimeras.

Med SKMF 146 kan varumärkesägarna dessutom ändra förpackningarnas design så att de får största möjliga genomslag i butik, där 82 % av alla inköpsbeslut fattas. Maskinen kan vika lådor med 4, 6 eller 8 hörn, i olika former. På så sätt kan varumärkesägarna modifiera befintliga förpackningar genom att t.ex. skapa extra utrymme för kommunikation av varumärkets budskap, eller skapa helt nya förpackningar, som förändrar konsumenternas köpbeteende.

Lådresaren SKMF 146 är en mycket mångsidig maskin som kan användas inom olika branscher och verksamheter. Redan idag används den av Pernod Ricard, som är mycket nöjda med resultatet.

”Vi tillverkar omkring 18 miljoner liter per år och innovation är en av grundpelarna i vår affärsstrategi. Därför tvekade vi inte att införliva den första SKMF 146-maskinen i vår produktionslinje i början av 2016”, säger Alexandre Defrance, fabrikschef på Pernods anläggning i Lormont, norr om Bordeaux.

”Lådresaren SKMF 146 är ännu ett exempel på en heltäckande förpackningslösning, som inte bara förbättrar själva maskinbearbetningen utan även designen, varumärkets genomslag och effektiviteten i leveranskedjan”, tillägger Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432