Smurfit Kappa har utvecklat och lanserat vad man betecknar som ”nästa generations lådresare”, där wellförpackningarna precisionsformas kring ett formverktyg.
”Genom att kombinera vår unika kompetens inom design, mekanisering, kvalitetsförpackningar och konsumentinriktad marknadsföring har vi skapat nya SKMF 146, en lådresare med formverktyg. SKMF 146 är nästa generations lådresare – den hittills mest effektiva och optimerade förpackningslösningen med en flexibilitet som ger kunden möjlighet att förpacka flera olika format”, skriver Smurfit Kappa i ett pressmeddelande.
SKMF 146 formar förpackningarna runt ett formverktyg, vilket resulterar i förpackningar med mycket hög precision samt optimerad precision och konsekvens. Den här typen av precisionsformning förbättrar effektiviteten i hela förpackningslinjen, tack vare en mer tillförlitlig lådfyllning, perfekt förslutning och helt raka pallstaplar. Därmed förbättras förpackningsprestandan och riskerna i leveranskedjan minimeras.
Med SKMF 146 kan varumärkesägarna dessutom ändra förpackningarnas design så att de får största möjliga genomslag i butik, där 82 % av alla inköpsbeslut fattas. Maskinen kan vika lådor med 4, 6 eller 8 hörn, i olika former. På så sätt kan varumärkesägarna modifiera befintliga förpackningar genom att t.ex. skapa extra utrymme för kommunikation av varumärkets budskap, eller skapa helt nya förpackningar, som förändrar konsumenternas köpbeteende.
Lådresaren SKMF 146 är en mycket mångsidig maskin som kan användas inom olika branscher och verksamheter. Redan idag används den av Pernod Ricard, som är mycket nöjda med resultatet.
”Vi tillverkar omkring 18 miljoner liter per år och innovation är en av grundpelarna i vår affärsstrategi. Därför tvekade vi inte att införliva den första SKMF 146-maskinen i vår produktionslinje i början av 2016”, säger Alexandre Defrance, fabrikschef på Pernods anläggning i Lormont, norr om Bordeaux.
”Lådresaren SKMF 146 är ännu ett exempel på en heltäckande förpackningslösning, som inte bara förbättrar själva maskinbearbetningen utan även designen, varumärkets genomslag och effektiviteten i leveranskedjan”, tillägger Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.