Smart sopsäckssystem bakom omsättningsrekord för Paxxo

PUBLICERAD: 12 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Paxxos VD Henrik Péters gläds åt att man nu för första gången passerat gränsen 100 miljoner kronor i omsättning. (Bild Paxxo)|Paxxos Longopac-ystem för sop- och avfallssäckar består av en upp till 110 meter lång ”plaststrumpa”, som laddas i en specialkonstruerad ställning. (Bild Paxxo)

Malmöbaserade företaget Paxxo AB har utvecklat ett smart system för sop- och avfallssäckar, som har blivit mycket populärt, speciellt utomlands, och som nu bidragit till att Paxxo för första gången passerat 100 miljoner kronor i omsättning.

Paxxo skriver i ett pressmeddelande att företaget gått med vinst 38 år i rad. För verksamhetsåret 2018 blev omsättningen 105 miljoner kronor och det var första gången man nådde över gränsen 100 miljoner kronor. Vinsten efter finansiella poster blev 12 miljoner kronor.

Bakom framgången står en starkt ökad efterfrågan på Paxxos miljösmarta avfallslösningar, som till 70 procent går på export. Bolagets säcksystem Longopac säljs nu på 40 marknader och har blivit standardlösningen i bland annat reningsverk och industridammsugare.

”Vi växer så fort vi kan, men hela tiden med vår kvalitet och våra medarbetare i fokus. Just nu är efterfrågan större än vår kapacitet, så vi behöver arbeta lugnt och metodiskt för att fatta de rätta långsiktiga besluten med tanke på att konjunkturen kan börja vika inom något år”, säger Henrik Péters, VD på familjeföretaget Paxxo.

I maj invigs Paxxos nya produktionsanläggning i Malmö. Investeringen på 50 miljoner kronor är den hittills största i bolagets historia och har gjorts för att automatisera och effektivisera produktionen ytterligare, men också för att bättre kunna möta den stora efterfrågan.

Paxxos lösning bygger på ett ställ, som laddas med en säckkassett där 110 m säck veckats ner enligt en speciell metod. Med några enkla handgrepp byts säckarna på ett hygieniskt och miljövänligt sätt när de är fulla. Principen påminner om att stoppa korv och gör att ingen onödig plast används. Säckarna är tillverkade av tunn och stark polyetenfilm och Paxxo skriver att upp till 70 procent plast kan sparas jämfört med traditionella säckar och koldioxidutsläppen minskar radikalt. Under 2018 räknar Paxxo med att 23.000 ton koldioxid sparats jämfört med om kunderna använt traditionella plastsäckar. 

”Sverige ligger långt framme i klimatfrågan, men intresset för koldioxidreduktion finns också på många andra marknader. Vi har nyligen etablerat oss i Australien och på Nya Zeeland och det är två marknader där vi märker att klimatsmarta avfallslösningar är i fokus”, berättar Henrik Péters.

Paxxo grundades i Malmö 1980 och har i dag även dotterbolag i USA. Förutom att användas inom reningsverk och industridammsugare är företagets produkter också populära inom vård, industri, hotell och restaurang. Bolaget ägs i sin helhet av familjen Péters.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM