Slopar ”sista förbrukningsdag” för att minska på matsvinnet

PUBLICERAD: 4 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

En yoghurtförpackning från brittiska Co-op som kommer att förses med ”best before”-märkning (efter svensk modell) i stället för den tidigare ”sista förbrukningsdag”-märkningen. (Bild Co-op)|Nick Cornwell är chef för Food Technical hos Co-op. (Bild fr. LinkedIn)

|Catherine David är ansvarig för Collaboration and Change hos WRAP. (Bild fr Twitter)


Brittiska livsmedelskedjan Co-op har tagit ett unikt grepp: man slopar nu den traditionella ”sista förbrukningsdag”-märkningen på sina egna färska yoghurt-produkter i ett försök att minska på matsvinnet!

I stället för den i Storbritannien vanliga ”use by”-märkningen – som alltså anger när produkten inte längre bör användas – kommer Co-op att förse sina förpackningar med färska yoghurtprodukter med ett ”best before”-datum och information om hur produkten vid lämplig förvaring, etc. är fullt ätbar även efter detta datum. Dvs på samma sätt som vi i Sverige datummärker många av våra livsmedelsprodukter.

Nick Cornwell är chef för Food Technical hos Co-op. (Bild fr. LinkedIn)

Co-op skriver att traditionellt har yoghurt i Storbritannien försetts med ett sista förbrukningsdatum, som är kopplat till livsmedelssäkerhet och som råder konsumenter att inte konsumera produkten efter det angivna datumet. Men detta har också lett till ett omfattande matsvinn av färsk yoghurt i Storbritannien: varje år beräknas britterna slänga 42.000 ton fullt ätbar yoghurt på grund av att ”use by”-datumet är nära eller passerat.

”Om den förvaras oöppnad i ett kylskåp kan yoghurt vara säker att äta även efter ett use by-datum – därför har vi istället övergått till ett best before-datum för att minska matsvinnet. Vi uppmuntrar konsumenterna att själva via lukt och smak, etc. bedöma kvaliteten på sin yoghurt”, säger Nick Cornwell, chef för Food Technical hos Co-op.

Varje dag konsumerar sex miljoner människor i Storbritannien en yoghurt-produkt och utöver detta slängs stora mängder förpackad yoghurt. En undersökning från organisationen WRAP (Waste & Resources Action Programme) visar att 50 procent av britternas inköpta yoghurt slängs i oöppnade förpackningar och av den yoghurt, som slängs i hemmen, beror 70 procent på att produkten inte används i tid med use by-etiketten angiven som orsak.

Catherine David är ansvarig för Collaboration and Change hos WRAP. (Bild fr Twitter)

”Vi är glada över att Co-op gör denna förändring av hela sitt yoghurtsortiment, eftersom vi vet att datumetiketten på yoghurtförpackningar är en grundläggande anledning till att produkten slösas bort i hemmen. Att istället tillämpa ett best before-datum hjälper till att ge människor självförtroende att använda sitt omdöme för att äta produkten även efter detta datum och använda mer av yoghurten de köper”, säger Catherine David, chef för Collaboration and Change inom WRAP.

Co-op uppger att man börjar introducera den nya märkning på sina yoghurtförpackningar i maj och beräknar att hela sortimentet har fått den nya märkningen i oktober 2022.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx