Skumbildning orsakade för lite mjölk i Skånemejeriers paket

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Konsumenter har klagat på för lite mjölk i Skånemejeriers förpackningar. Företaget har identifierat felet som beror på oönskad skumbildning vid fyllningen av förpackningarna. (Genrebild. Foto Skånemejerier)

Skånemejerier uppger i ett pressmeddelande att man tyvärr har distribuerat flera mjölkpaket med för lite mjölk i förpackningarna. Felet upptäcktes sedan konsumenter slagit larm.

”Under september och oktober inkom ett antal reklamationer som handlade om låg vikt i förpackningar. Detta såg vi allvarligt på och inledde en utredning för att identifiera problemet och genomföra lämpliga åtgärder”, skriver Skånemejerier på sin hemsida.

Företagets utredning visade att man stundtals har haft ett problem med luftinblandning i mjölken på grund av för lågt pumptryck, vilket leder till skumbildning. När förpackningarna fylls kan skum misstas för mjölk, vilket ger en undervikt.

Skånemejerier uppger att för att åtgärda problemet ska man nu förnya fem pumpar för att undvika luftinblandning. En pump är redan bytt, men ytterligare fyra är beställda och återstående leveranstid för dessa uppger företaget är cirka 10 veckor.

”Vi har vidtagit ytterligare åtgärder för att säkerställa att vikten är korrekt, tills problemet är åtgärdat”, uppger Skånemejerier.

I början av november utförde Skånemejerier en utökad provtagning under tre dygn för att kontrollera att de hittills gjorda åtgärderna haft avsedd effekt. Av 4.273 kontrollerade förpackningar visade 34 stycken för låg vikt, medan 99,2 procent av förpackningarna hade korrekt vikt eller över.

”Detta tyder på att det kvarstående problemet är av begränsad omfattning”, uppger företaget.

Skånemejerier skriver att för att säkerställa korrekt vikt sker regelbundna kontroller, i enlighet med standarder för livsmedelsproduktion. Vanligast är att förpackningarna har en viss övervikt för att säkerställa att medelvärdet alltid är korrekt.
Om viktfel upptäcks, justeras maskinen och förpackningar med undervikt plockas bort. Trots detta och på grund av den oönskade skumbildningen har alltså ett flertal mjölkförpackningar med för låg produktvikt ändå kunnat distribueras ut till butiker.

”Konsumenter och kunder ska alltid vara trygga med att vi gör vårt yttersta för att de ska vara nöjda med våra produkter. Vi beklagar det som inträffat och ber om ursäkt till dem som drabbats”, skriver Skånemejerier på sin hemsida.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox