Skumbildning orsakade för lite mjölk i Skånemejeriers paket

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Konsumenter har klagat på för lite mjölk i Skånemejeriers förpackningar. Företaget har identifierat felet som beror på oönskad skumbildning vid fyllningen av förpackningarna. (Genrebild. Foto Skånemejerier)

Skånemejerier uppger i ett pressmeddelande att man tyvärr har distribuerat flera mjölkpaket med för lite mjölk i förpackningarna. Felet upptäcktes sedan konsumenter slagit larm.

”Under september och oktober inkom ett antal reklamationer som handlade om låg vikt i förpackningar. Detta såg vi allvarligt på och inledde en utredning för att identifiera problemet och genomföra lämpliga åtgärder”, skriver Skånemejerier på sin hemsida.

Företagets utredning visade att man stundtals har haft ett problem med luftinblandning i mjölken på grund av för lågt pumptryck, vilket leder till skumbildning. När förpackningarna fylls kan skum misstas för mjölk, vilket ger en undervikt.

Skånemejerier uppger att för att åtgärda problemet ska man nu förnya fem pumpar för att undvika luftinblandning. En pump är redan bytt, men ytterligare fyra är beställda och återstående leveranstid för dessa uppger företaget är cirka 10 veckor.

”Vi har vidtagit ytterligare åtgärder för att säkerställa att vikten är korrekt, tills problemet är åtgärdat”, uppger Skånemejerier.

I början av november utförde Skånemejerier en utökad provtagning under tre dygn för att kontrollera att de hittills gjorda åtgärderna haft avsedd effekt. Av 4.273 kontrollerade förpackningar visade 34 stycken för låg vikt, medan 99,2 procent av förpackningarna hade korrekt vikt eller över.

”Detta tyder på att det kvarstående problemet är av begränsad omfattning”, uppger företaget.

Skånemejerier skriver att för att säkerställa korrekt vikt sker regelbundna kontroller, i enlighet med standarder för livsmedelsproduktion. Vanligast är att förpackningarna har en viss övervikt för att säkerställa att medelvärdet alltid är korrekt.
Om viktfel upptäcks, justeras maskinen och förpackningar med undervikt plockas bort. Trots detta och på grund av den oönskade skumbildningen har alltså ett flertal mjölkförpackningar med för låg produktvikt ändå kunnat distribueras ut till butiker.

”Konsumenter och kunder ska alltid vara trygga med att vi gör vårt yttersta för att de ska vara nöjda med våra produkter. Vi beklagar det som inträffat och ber om ursäkt till dem som drabbats”, skriver Skånemejerier på sin hemsida.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432