Globala Procter & Gamble och deras ”Fabric and Home Care”-division ska i början av nästa år under varumärket Lenor lansera sköljmedel förpackat i flaskor tillverkade av pappersfiber.
Lanseringen sker i Nederländerna och omfattar till en början 120.000 pappersflaskor som ska distribueras ut till stormarknadskedjan Albert Heijns butiker.
P&G uppger att deras ”Fabric and Home Care”-division har som mål att reducera sin plastanvändning med 30 procent till år 2025 och halvera sin användning av oljebaserad plast med 50 procent till år 2030.
”Vi har en ambitiös vision att kunna använda en helt återvinningsbar pappersflaska för vätskor, som skyddar produkten och behåller dess integritet”, säger Jerry Porter, FoU-ansvarig inom divisionen Fabric and Home Care hos P&G.
De pappersflaskor, som P&G ska använda till Lenors sköljmedel, är tillverkade av företaget Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av svenska Billerud och globala flasktillverkningsspecialisten Alpla.
Flaskorna är i princip samma typ av pappersfiberflaskor, som Paboco utvecklat för Carlsberg och Coca-Cola, m fl. Flaskorna är tillverkade av pappersfiber från FSC-certifierade skogar och försedda med en inre barriär av återvunnen plast, som förhindrar läckage och bevarar produktens doft och mjukgörande egenskaper.
”Genom att arbeta i partnerskap med P&G Fabric & Home Care har vi kunnat utnyttja deras omfattande kunskap inom denna speciella produktsektor. P&G:s innovationsexpertis och konsumentförståelse har varit avgörande för marknadsintroduktionen av denna första generationens flaska med sköljmedel”, säger Florian Müller, t.f. VD och CTO för Paboco.