Sköljmedel i pappersflaska ska lanseras av Procter & Gamble

PUBLICERAD: 24 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Under varumärket Lenor lanserar Procter & Gamble nästa år sköljmedel förpackat i pappersflaskor tillverkade av Paboco. (Bild P&G, bilden är ett montage)|Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Globala Procter & Gamble och deras ”Fabric and Home Care”-division ska i början av nästa år under varumärket Lenor lansera sköljmedel förpackat i flaskor tillverkade av pappersfiber.

Lanseringen sker i Nederländerna och omfattar till en början 120.000 pappersflaskor som ska distribueras ut till stormarknadskedjan Albert Heijns butiker.

P&G uppger att deras ”Fabric and Home Care”-division har som mål att reducera sin plastanvändning med 30 procent till år 2025 och halvera sin användning av oljebaserad plast med 50 procent till år 2030.

”Vi har en ambitiös vision att kunna använda en helt återvinningsbar pappersflaska för vätskor, som skyddar produkten och behåller dess integritet”, säger Jerry Porter, FoU-ansvarig inom divisionen Fabric and Home Care hos P&G.

De pappersflaskor, som P&G ska använda till Lenors sköljmedel, är tillverkade av företaget Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av svenska Billerud och globala flasktillverkningsspecialisten Alpla.

Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Flaskorna är i princip samma typ av pappersfiberflaskor, som Paboco utvecklat för Carlsberg och Coca-Cola, m fl. Flaskorna är tillverkade av pappersfiber från FSC-certifierade skogar och försedda med en inre barriär av återvunnen plast, som förhindrar läckage och bevarar produktens doft och mjukgörande egenskaper.

”Genom att arbeta i partnerskap med P&G Fabric & Home Care har vi kunnat utnyttja deras omfattande kunskap inom denna speciella produktsektor. P&G:s innovationsexpertis och konsumentförståelse har varit avgörande för marknadsintroduktionen av denna första generationens flaska med sköljmedel”, säger Florian Müller, t.f. VD och CTO för Paboco.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco