Sköljmedel i pappersflaska ska lanseras av Procter & Gamble

PUBLICERAD: 24 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Under varumärket Lenor lanserar Procter & Gamble nästa år sköljmedel förpackat i pappersflaskor tillverkade av Paboco. (Bild P&G, bilden är ett montage)|Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Globala Procter & Gamble och deras ”Fabric and Home Care”-division ska i början av nästa år under varumärket Lenor lansera sköljmedel förpackat i flaskor tillverkade av pappersfiber.

Lanseringen sker i Nederländerna och omfattar till en början 120.000 pappersflaskor som ska distribueras ut till stormarknadskedjan Albert Heijns butiker.

P&G uppger att deras ”Fabric and Home Care”-division har som mål att reducera sin plastanvändning med 30 procent till år 2025 och halvera sin användning av oljebaserad plast med 50 procent till år 2030.

”Vi har en ambitiös vision att kunna använda en helt återvinningsbar pappersflaska för vätskor, som skyddar produkten och behåller dess integritet”, säger Jerry Porter, FoU-ansvarig inom divisionen Fabric and Home Care hos P&G.

De pappersflaskor, som P&G ska använda till Lenors sköljmedel, är tillverkade av företaget Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av svenska Billerud och globala flasktillverkningsspecialisten Alpla.

Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Flaskorna är i princip samma typ av pappersfiberflaskor, som Paboco utvecklat för Carlsberg och Coca-Cola, m fl. Flaskorna är tillverkade av pappersfiber från FSC-certifierade skogar och försedda med en inre barriär av återvunnen plast, som förhindrar läckage och bevarar produktens doft och mjukgörande egenskaper.

”Genom att arbeta i partnerskap med P&G Fabric & Home Care har vi kunnat utnyttja deras omfattande kunskap inom denna speciella produktsektor. P&G:s innovationsexpertis och konsumentförståelse har varit avgörande för marknadsintroduktionen av denna första generationens flaska med sköljmedel”, säger Florian Müller, t.f. VD och CTO för Paboco.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Mycket i PPWR som påverkar kartongkonverterna enligt Ecma

”Om förpackningar var något som uppfanns i dag skulle vi få en rad utmärkelser med tanke på allt bra som förknippas med dem. I stället ses de som ett problem av våra beslutsfattare, problem som måste lösas”. Det sa Mike Turner, fristående konsult för Ecma, när han var förste talare på Svenska Kartongföreningens årsmöte nyligen. Packnews var självfallet på plats.
mike

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB