Skånemejeriers Bravo-juice hoppas på bra bieffekter..

PUBLICERAD: 18 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Under hösten kommer Bravos kampanj för ekologisk juice att synas på förpackningar och i sociala medier. 

Skånemejeriers juicevarumärke Bravo startar en kampanj för att få konsumenterna att förstå vikten av pollinerande insekter och kopplingen mellan juice och bin. Ett sätt att hjälpa bina är att välja ekologiska livsmedel, eftersom de inte är besprutade.

”Genom att sätta bina i fokus vill vi få folk att förstå hur bina hänger ihop med juicen de dricker. Bin är idag hotade på flera sätt, genom användning av bekämpningsmedel och av sjukdomar. I Sverige behöver bina bli dubbelt så många”, säger Louise Heegaard, Brand manager för Bravo.

Kampanjen, som drar igång nu med tävlingar och information, kommer att synas i sociala medier och på juiceförpackningarna. 

Bravos kampanj handlar också om att få fler att välja ekologisk juice. 

”Bina och andra pollinerare trivs bra på ekologiska gårdar, där variationen av växter gör att de har tillgång till föda under året. För några år sedan satte vi upp våra första egna bikupor i samarbete med Bee Urban. Vi har en kupa hos oss på Skånemejerier i Malmö, en i Göteborg och en i Stockholm. Tre kupor räcker så klart inte på långa vägar, vi behöver alla hjälpa till. Ett sätt är att välja ekologiskt, då de produkterna inte är besprutade”, säger Louise Heegaard.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX