Skånemejerier byter från plast- till kartongflaska

PUBLICERAD: 18 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Skånemejeriers drickyoghurt förpackas nu i Tetra Paks miljösmarta kartongflaska Tetra Top.|”Bytet är ett led i vårt övergripande arbete med omsorg om djuren

Konsumenter av drickyoghurt kan nu göra ett klimatsmart val. Skånemejerier är först med att lansera den nya FSC®-certifierade kartongflaskan – tillverkad av Tetra Pak av förnybar råvara. Fram till nu har drickyoghurten förpackats i en plastflaska, med betydligt större miljöpåverkan.
Den nya Tetra Top-flaskan är tillverkad av en större andel kartong istället för bara plast. Bytet gäller till att börja med 2,1 miljoner förpackningar som används för Skånemejeriers drickyoghurt, vilket innebär en minskning med drygt 45 ton plast.

”Bytet till kartongflaskan är ett led i Skånemejeriers övergripande arbete med omsorg om djuren, naturen och inte minst konsumenten. Vi ser ett ökat intresse hos våra konsumenter för djuromsorg och miljöfrågor”, säger Armina Nilsson, hållbarhetschef på Skånemejerier.

Den nya förpackningen är gjord av kartong från FSC-certifierad skog och andra kontrollerade källor och är 40 procent lättare än de traditionella plastflaskorna. Kartongflaskan är framtagen med yngre generationer i åtanke som värderar både miljöaspekten och möjligheten att ta med sig produkten på språng.

”Utöver att det är en produkt man kan köpa med sig i farten, så är det lätt att vika ihop flaskan, så den tar lite plats i återvinningsbehållaren för pappersförpackningar. Det är ju viktigt att det blir lätt att göra rätt,” säger Armina Nilsson vidare.

Den nya förpackningen med Skånemejeriers drickyoghurt finns nu ute i butiker i hela Sverige. Tester på konsumenter har redan visat att den nya flaskan presterar klart bättre än plastflaskan, speciellt på miljöområdet.

En annan fördel med den nya förpackningen är att flaskorna levereras på rulle istället för färdiguppblåsta som plastflaskorna. Det effektiviserar transporterna och minskar därmed klimatpåverkan avsevärt.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432