SIA Glass och Oatly avvecklar samarbete kring ”havreglass”

PUBLICERAD: 29 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

SIA Glass och Oatly avbryter det långvariga samarbetet kring Oatlys ”havreglass”.

Efter nästan 17 år avvecklar SIA Glass och Oatly sitt samarbete för att utveckla glassmarknaden inom respektive segment från och med mitten av mars 2018.
”Den starka tillväxten fortsätter för både Oatly och SIA Glass. För att möta efterfrågan och säkerställa vår kapacitet vill vi lägga hundra procent fokus på de egna produkterna och vår kärnverksamhet”, säger Stefan Carlsson, vice VD och marknadschef på SIA Glass, i ett kortfattat pressmeddelande.

Samarbetet, som inleddes år 2001, har inneburit att SIA för Oatlys räkning producerat frusna dessertprodukter med havre. De vegetabiliska rätterna har varit jämförbara med glass och de har sålts och marknadsförts på den svenska marknaden av SIA Glass säljare, medan Oatly skött försäljning och marknadsföring till kunder och marknader utomlands.

Men nu väljer alltså de båda livsmedelsföretagen att efter ett gemensamt beslut avsluta samarbetet.

”Vi beslutade tillsammans att det är bättre att vi delar på oss”, säger SIA Glass VD Rolf Frid till foodsupply.se

De frusna Oatly-”glassarna” utgör i dag cirka fem procent av SIA Glass produkterbjudande och när samarbetet upphör den 12 mars nästa år tänker SIA Glass ersätta det produktionsbortfallet med egna produkter, samtidigt som man också har planer på att bygga ut sin produktionsanläggning i Slöinge i Halland.

”Vi får möjlighet att expandera ytterligare med vårt varumärke i vår nuvarande fabrik och kanske skjuta på vår tillbyggnad ett år eller två”, säger Rolf Frid till foodsupply.

Var Oatly, sedan samarbetet med SIA Glass upphört, kommer att låta tillverka sin ”havreglass” finns det ännu ingen uppgift om.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se