SIA Glass och Oatly avvecklar samarbete kring ”havreglass”

PUBLICERAD: 29 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

SIA Glass och Oatly avbryter det långvariga samarbetet kring Oatlys ”havreglass”.

Efter nästan 17 år avvecklar SIA Glass och Oatly sitt samarbete för att utveckla glassmarknaden inom respektive segment från och med mitten av mars 2018.
”Den starka tillväxten fortsätter för både Oatly och SIA Glass. För att möta efterfrågan och säkerställa vår kapacitet vill vi lägga hundra procent fokus på de egna produkterna och vår kärnverksamhet”, säger Stefan Carlsson, vice VD och marknadschef på SIA Glass, i ett kortfattat pressmeddelande.

Samarbetet, som inleddes år 2001, har inneburit att SIA för Oatlys räkning producerat frusna dessertprodukter med havre. De vegetabiliska rätterna har varit jämförbara med glass och de har sålts och marknadsförts på den svenska marknaden av SIA Glass säljare, medan Oatly skött försäljning och marknadsföring till kunder och marknader utomlands.

Men nu väljer alltså de båda livsmedelsföretagen att efter ett gemensamt beslut avsluta samarbetet.

”Vi beslutade tillsammans att det är bättre att vi delar på oss”, säger SIA Glass VD Rolf Frid till foodsupply.se

De frusna Oatly-”glassarna” utgör i dag cirka fem procent av SIA Glass produkterbjudande och när samarbetet upphör den 12 mars nästa år tänker SIA Glass ersätta det produktionsbortfallet med egna produkter, samtidigt som man också har planer på att bygga ut sin produktionsanläggning i Slöinge i Halland.

”Vi får möjlighet att expandera ytterligare med vårt varumärke i vår nuvarande fabrik och kanske skjuta på vår tillbyggnad ett år eller två”, säger Rolf Frid till foodsupply.

Var Oatly, sedan samarbetet med SIA Glass upphört, kommer att låta tillverka sin ”havreglass” finns det ännu ingen uppgift om.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX