“Share a Coke”-kampanjen nu även med punktskrift

PUBLICERAD: 31 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Blinda och synskadade i Mexico och Argentina blir nu delaktiga i ”Share a Coke”-kampanjen genom att Coca-Cola-burkar och –flaskor förses med punktskrift|även kallad braille.|Punktskriften finns även på PET-flaskor

Coca-Colas kampanj ”Share a Coke” lanserades för två år sedan och har blivit en stor framgång världen över. I kampanjen är Coca-Colas varumärke på PET-flaskor och dryckesburkar ersatta med landstypiska egennamn och smeknamn och tanken är att på så sätt uppmana konsumenterna att dela en Coke med vänner och familj.
Nu har Coca-Cola utökat kampanjen genom att i vissa länder ersätta de tryckta namnen på flaskor och burkar med motsvarande namn utförda i punktskrift (braille).

Konceptet med Coca-Cola-förpackningarna med braille utvecklades av den mexikanska annonsbyrån Anónimo och produkterna finns nu i Mexico och Argentina. På dryckesburkarna är braille-skriften åstadkommen direkt i metallytan genom prägling och på PET-flaskorna är braille-punkterna tryckta på etiketterna.

”Det är inte sannolikt att braille-kampanjen rullas ut i större skala, men den är ändå ett bra exempel på hur Coca-Cola Company tänker bortom det självklara och skapar anmärkningsvärda förpackningslösningar”, säger konsultföretaget PackHub, specialiserade på förpackningsinnovationer, i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax