Sex områden står i fokus under höstens Scanpack

PUBLICERAD: 25 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari
Stora Ensos innovationschef Mikael Hannus är en av många experter, som ska tala på årets Scanpack. (Foto Siemens)
I slutet av oktober i år är det åter dags för Scanpack – årets stora mässhändelse på förpackningsområdet. Mässan är Nordens enda omfattande evenemang för alla som producerar eller använder förpackningar. En unik mötesplats för inspiration, kunskapsutbyte och nätverkande. Årets fokusområden speglar några av de viktigaste faktorerna och aktuella trenderna som påverkar branschen och driver utvecklingen framåt.
 
De sex områden, som står i centrum vid årets mässa, är ”Smart Industry”, ”Förpackningstryck”, ”Förpackningsmaterial”, ”Hållbarhet”, ”Design & Branding” samt ”E-handel”.
 
Så här beskriver projektgruppen för Scanpack 2018 de olika områdena och vad besökarna kan förvänta sig:
 
Smart Industry
Industri 4.0, smart industri, internet of things, digitalisering och transformation, vad innebär det för dig och vilka utmaningar skapar det för industrin? Upplev de senaste tekniska lösningarna på mässan och lyssna på några av de främsta, ledande företagen och experterna som är med och formar framtidens industri.
 
Förpackningstryck
Hur ser den moderna tryckindustrin ut och hur utvecklas den i takt med nya teknikförändringar och utmaningar i branschen? Hur påverkar digitala medier branschen? En tydlig trend är fortsatt personifierat innehåll i all digital marknadsföring. Lyssna på de främsta experterna i branschen samt se de senaste lösningarna för modern tryckteknik.
 
Förpackningsmaterial
Intelligent, aktivt och hållbart material är viktiga komponenter i dagens moderna förpackningar. Upplev ett heltäckande utbud inom förpackningsmaterial från våra utställare på mässan och lyssna på de främsta experterna och de upp ledande aktörerna  som formar branschen.
 
Hållbarhet
Låt oss vara tydliga. Förändring sker, lyssna på människor och företag som vill göra en förändring för planeten, dess invånare och framtiden.
 
Design & Branding
Design är en del av ditt företag. Design är det som gör att dina produkter sticker ut och gör ett intryck. Hur gör du det här? Bli inspirerad av flera ledande experter och varumärken som delar sina framgångssagor på Superbrand scenen.
 
E-handel
Nya affärsmodeller, nytt kundbeteende,  nya konsumentbehov och nya digitala plattformar, hur kan förpackningsindustrin anpassa sig till denna omvärld?
 
Ett flertal framstående experter och auktoriteter inom de olika fokusområdena kommer att framträda och tala på mässan. En av dem är Stora Ensos innovationschef Mikael Hannus, som kommer att hålla ett föredrag på temat ”Naturens smarta material – What a tree can do”, där han berättar mer om hur framtidens förpackningsmaterial kan se ut och hur skogen kan användas på bästa sätt.
 
”Jag måste säga att jag har det intressantaste jobbet på Stora Enso! Det vi gör är till nytta både för Stora Ensos kunder och för vår planet. Jag ser fram emot att på Scanpack tala om naturens smarta material och hur det kan användas i förpackningslösningar”, säger Mikael Hannus.
 
Scanpack 2018 äger rum 23 – 26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432