Sett på iffa: Världspremiär för helt plastfritt livsmedelstråg

PUBLICERAD: 8 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Daniel Reimer,Variovac, visar upp det helt plastfria livsmedelstråget, som hade världspremiär på iffa-mässan och som väckte stor uppmärksamhet. (Bild Bo Wallteg).|Av det helt plastfria materialet, som är tillverkat av israeliska MibaStar, kan produceras 25 – 30 millimeter djupa livsmedelstråg för exempelvis skivade livsmedelsprodukter. (Bild Bo Wallteg)

I tider av starkt motstånd mot plast är det självklart att en nyhet, som skriker ut att den är helt plastfri, väcker uppmärksamhet. Variovac, som är en välkänd tillverkare av vakuumformningsmaskiner, visar en sådan nyhet – ett helt plastfritt livsmedelstråg – för första gången på den jättelika kött- och charkmässan iffa i Frankfurt, som avslutas i dag, 8 maj.

”Intresset har varit mycket stort för den här lösningen och det är många som inte tror på att det inte är någon plast i förpackningen, eftersom det cellulosabaserade skiktet blänker så kraftigt. Materialet består enbart av nyfiber och det gäller även det transparenta fönstret på toppfilmen/förslutningsfilmen”, säger Daniel Reimer på Variovac.

Enligt Daniel Reimer kan man köra materialet i vanliga termoformningsverktyg, men det behövs lite extra tryck i formningsprocessen för att kunna djupdra tråget. Exakt hur mycket vill man inte avslöja utan väljer att kalla det 6 bar plus. Variovacs system, som man kallar Rapid Air System, passar bra i sammanhanget.

Av det helt plastfria materialet, som är tillverkat av israeliska MibaStar, kan produceras 25 – 30 millimeter djupa tråg för exempelvis skivade livsmedelsprodukter. (Bild Bo Wallteg)

”Formbarheten är inte lika stor som för plast, men vi kan dra materialet 25 till 30 millimeter, vilket räcker för många användningar, till exempel för packning av skivad skinka eller ost”, förklarar Daniel Reimer.

Materialet kan, utan behov av plast, levereras med alltifrån låg till hög barriär. Trågen kan förses med tryck på insidan och självfallet på utsidan och trågen blir lättare än konventionella tråg av plast. Trågen kan användas i temperaturområdet minus 40 grader C till plus 220 grader C. Tillverkare av materialet är det israeliska företaget MibaStar.

”Prismässigt är materialet dyrare – just nu kanske tre till fyra gånger dyrare än motsvarande tråg av plast – men med större volymer kommer så klart kostnaden att gå ner. De första förpackningarna är nu på väg ut på marknaden, för packning av bacon, fett är inget problem!”, avslutar Daniel Reimer.

(Text Bo Wallteg)

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x