Metsä Board har lanserat samarbetsprojektet ”360 Service” som ska leverera fördelar i förpackningens hela värdekedja och förhoppningsvis bidra till att skapa ”den perfekta förpackningen”.
Metsä Board skriver i ett pressmeddelande att konsumenternas oro och tuffare regelverk har ökat drivet mot mer hållbara och säkra förpackningar och att man mot den bakgrunden introducerat 360 Service.
”Marknaden är snabbrörlig varför partnerskap krävs. Företag, som snabbt kan samarbeta, utveckla och testa nya lösningar, blir vinnare. Vi på Metsä Board känner våra material – lättviktig premiumkartong – i grunden. Det är kärnan till vår lösning, men vi kan sträcka vår support till kunder bortom själva kartongmaterialet”, säger Mika Joukio, VD Metsä Board.
Metsä Board skriver att 360 Service baseras på den omfattande expertis inom kartong och förpackningar, som man fått under decennier av samarbete med ledande globala teknikleverantörer, forskningsinstitut, varumärkesägare, konverterare, tryckare, wellpapptillverkare liksom med logistik- och IT-leverantörer.
”Exempelvis är hållbarhetstjänster mycket efterfrågade nu. Våra kunder söker lösningar för att minska sina förpackningars miljöpåverkan. Med vårt erbjudande kan vi hjälpa dem att nå sina mål och minska utsläppen genom deras värdekedja”, sammanfattar Mika Joukio.
360 Service består av fem delar:
* Sustainability Service för att garantera säkerställd efterlevnad och maximerad hållbarhet hos kartongförpackningar
* Packaging Design Service för bättre konsumentupplevelser med mindre miljöpåverkan
* Technical Service använder Metsä Boards omfattande tekniska expertis för att bidra till förbättrad konverteringseffektivitet och förpackningsprestanda
* R&D Service erbjuder omfattande testkunnande och möjligheter för att upptäcka nya chanser i gemensamma F&U projekt
* Supply Chain and Digital Service möjliggör responsiv, hållbar och pålitlig kartongleverans globalt