Schur Pac köper Eson Pacs konsumentförpackningar

PUBLICERAD: 27 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Affären beseglas med handskakning. Från vänster: Johan Hesser

Schur Pack förvärvar ett av Eson Pacs kundsegment. Förvärvet avser segmentet för konsumentförpackningar och faller väl in i Schur Packs kundportfölj för tillverkning av kartongförpackningar. 

Försäljningen överensstämmer utmärkt med Eson Pacs strategi framåt att med full fokus satsa på sekundära förpackningslösningar till läkemedelsindustrin. I tillägg skapar Eson Pac en dedikerad organisation för sitt industrisegment inom märkning och etikettering. Detta i samma syfte, att skapa bästa förutsättningar även för dessa kunder.

 Båda parter ser stora möjligheter att nu ytterligare specialisera sina respektive verksamheter och ge sina kunder ännu bättre service, kompetens och stöd i deras utveckling.
 
”Eson Pac har sedan starten för 50 år sedan haft sin kärnkompetens inom läkemedelsförpackningar och de höga krav på kvalitet, säkerhet och renhet som dessa kunder kräver av en förpackningsleverantör. Det är dessa kunder vi vill fortsätta utvecklas och växa tillsammans med.  Samtidigt önskar vi hitta en professionell utveckling för våra kunder inom konsumentsegmentet, vilket vi nu har gjort i och med avtalet med Schur Pack”, säger Fredrik Ståhl, VD för Eson Pac Group 

”Detta är en naturlig fortsättning av vårt förvärv av Ekmans i Jönköping och vår hängivenhet för den skandinaviska kartongmarknaden för konsumentprodukter. Dessa volymer ger oss goda möjligheter att vidareutveckla framförallt vår fabrik i Jönköping. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med dessa kunder och bevisa att vi kan leverera samma höga kvalitet och service som Eson Pac har gjort. Vi kommer inom en snar framtid kontakta berörda kunder för att tillsammans med dem lägga upp en plan för överflyttningen”, avslutar Andreas Davidsson VD på Schur Pack Sweden AB.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432