”Mässan blev just den sprakande och kreativa mötesplats som vi hade hoppats på”, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack 2022.
När Svenska Mässans team bakom Scanpack 2022 summerar de fyra intensiva mässdagarna 4 – 7 oktober, så konstaterar man att branschens höga förväntningar efter fyra års väntan infriades. När den efterlängtade mässan var genomförd – ett år försenad på grund av Corona-pandemin – så var glädjen stor hos medlemmarna i Scanpack-teamet.

”Äntligen fick vi ses! Scanpack blev just den framgång vi hade hoppats på och det är tack vare våra fantastiska utställare och besökare. Det har varit en glädjeboost”, säger Anna Lena Friberg.
Och Anna Lena får medhåll av Barbro Berggren, marknads- & kommunikationsdirektör på DS Smith som var Scanpacks största utställare:

”Vi tror på det personliga mötet och har längtat i fyra år efter det här. Därför satte vi också kundmötet i fokus på årets mässa. Och det lyckades över förväntan: vi hade ett enormt tryck i montern, där vi visade upp smarta förpackningslösningar och innovationer”, summerar Barbro Berggren.
Under årets mässa deltog 400 företag från 22 länder och mässan registrerade 12.894 deltagare från 4.125 företag och 45 länder. Besökarnas förväntningar tycks också ha besannats och det var stort fokus på affärer i montrarna.
”Vi hade satt upp ett högt mål för nya leads på mässan, vilket vi nådde och är jättenöjda. På en tiogradig skala ger jag den här mässan en elva!”, säger Barbro Berggren.
Det var inte bara affärerna som stod i fokus, utan också kunskapen, idéerna och diskussionerna som delades på fyra olika scener. Strategikonferensen Scanpack Summit och innovationsarenan Scanpack Pioneers var två nya initiativ för året, som också drog till sig intresse.
”På Pioneers fick en rad startups chansen att berätta om sina innovativa lösningar, vilket väckte stor uppmärksamhet. Det har i princip varit fullsatt på alla scenområden och det känns att vi lyckades pricka in teman som är angelägna för våra besökare”, menar Anna Lena Friberg.

Knappt hade årets mässa avslutats förrän uppladdningen för nästa startade! Nästa Scanpack går redan om två år, 22 – 25 oktober 2024 och då fyller Scanpack 60 år – ett jubileum som mässteamet lovar kommer att uppmärksammas på en rad olika sätt.
Till Scanpack 2024 kommer också mässteamet att förstärkas med Monika Ölund, som blir ny affärsansvarig för mässan. Monika har tidigare lett flera mässprojekt och har omfattande erfarenhet av ledande positioner i kommunala såväl som privata verksamheter.
Några utställarröster om Scanpack 2022:
Fredrik Lindblad, försäljningschef, Gea Food Solutions:
”Vi märkte tydligt det uppdämda behov av att träffas och mötte ett enormt intresse för våra förpackningsmaskiner för livsmedelsindustrin. De stora livsmedelsföretagen kom till vår monter, vi mötte alla vi kunde tänka oss plus några till. Vi fick massor av leads och är otroligt nöjda. Scanpack levererar!”
Claes Söderqvist, säljansvarig Norden och Baltikum, EOC Group:
”För oss har den här mässan varit en dundersuccé, vi har haft fullt upp. Jag har inte kunnat lämna montern någon av dagarna, inte ens för att äta lunch. Sett till miljökrav har vi kommit väldigt långt i vår utveckling av vattenbaserade limmer. På mässan fick vi en rad nya kundkontakter och flera skarpa leads, bland annat en stor leverantör till IKEA och ett finskt storbolag.”
Så här tyckte några besökare om Scanpack 2022:
Ariane Duthoit, inköpschef, Clemondo AB:
”Eftersom många av våra leverantörer finns med på Scanpack är det väldigt bra för mig att träffa dem här. Jag optimerar mitt besök genom att träffa närmare 30 leverantörer på två dagar. Oerhört tidseffektivt!”
Peter Nilsson, inköpschef, Bong Sverige:
”Som en av Europas ledande tillverkare av kuvert är det självklart för oss att besöka Scanpack. Vi är alltid på jakt efter nya förpackningar, limsystem, etiketter, innovationer. Här finns allt. Jag har inbokat flera möten.”