Till höstens efterlängtade förpackningsmässa Scanpack i Göteborg bjuder mässan in politiker, forskare och företagsledare till en helt ny strategisk framtidskonferens under namnet Scanpack Summit.
”Vi ser ett stort behov i branschen. Omställningsfrågorna är akuta. På Scanpack Summit gör vi plats för de viktiga frågorna”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.
Scanpack, som är norra Europas ledande mötesplats för förpackningsbranschen, hålls i år 4–7 oktober på Svenska Mässan i Göteborg och den nya satsningen Scanpack Summit genomförs redan första dagen.
”Konferensen är resultatet av ett behovsstyrt initiativ, som ursprungligen kommer från våra utställare. Det har hittills inte funnits någon arena för att diskutera strategifrågor i branschen”, framhåller Anna-Lena Friberg.
Scanpack Summit blir en strategi- och framtidskonferens, riktad till beslutsfattare inom förpackningsindustrin. Tillfället är väl valt eftersom stora delar av förpackningsvärlden ändå kommer att finnas på plats i Göteborg.
”Vi ser hur det lätt uppstår polariseringar och olika teorier om vad som är bäst för framtiden, till exempel kring val av material. Samtidigt finns en önskan att mötas över gränserna och hitta nya sätt att samverka kring kritiska framtidsfrågor som hållbarhet, klimatomställning och cirkulära lösningar”, säger Anna Lena Friberg.
Avsikten är att Scanpack Summit ska sammanföra forskare och politiker med förpackningsindustrins beslutsfattare, tankeledande aktörer och slutkunder.
Annika Persson är affärsutvecklare på Svenska Mässan och arbetar med konceptet kring Scanpack Summit. Hon menar att hela förpackningsindustrin behöver driva hållbarhetsfrågan på ett djupare sätt i sina affärer och utvecklingsstrategier. På Scanpack Summit fångas frågorna och alla dess perspektiv: från forskarnas syn till näringslivets krav på lönsamhet och till vad som är politiskt möjligt.
”Vi vill skapa en hotspot som lockar varumärkesägare och storföretag, inte minst de som tar fram och utvecklar materialen: skogsindustrin, wellpapp och bioplast, med flera. Vi hoppas att forskning, politik och näringsliv ska lyssna på varandra. För att få en riktigt energifylld dialog bjuder vi även in innovatörer och andra aktörer som utmanar det konventionella, säger Annika Persson, som också konstaterar att megatrender förändras över tid – konsumenterna blir alltmer rörliga, alltmer pålästa, får nya preferenser och köpmönster.
”Det påverkar också i hög grad förpackningsindustrin och dess lönsamhet, driver på omställningen och ökar behoven av att tänka i nya banor. På Scanpack Summit vågar vi ta diskussionerna, även de obekväma. Vi behöver ha en balanserad debatt, med olika infallsvinklar, för att hitta fram till en så bra lösning som möjligt”, avslutar Annika Persson.