RPC:s köp av Promens skapar mångmiljardkoncern

PUBLICERAD: 24 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Sammanslagningen av plastförpackningskoncernerna RPC och Promens är nu ett faktum.|”Vi skapar mervärde för såväl kunder som aktieägare” säger RPC:s VD Pim Vervaat.|”Den nya koncernen kan erbjuda erbjuder bättre produkter

Brittiska plastförpackningskoncernen RPC Groups uppmärksammade förvärv av sin isländska konkurrent Promens Group, vilket först aviserades i början av december i fjol, är nu helt genomfört. Promens aktieägare gav sitt godkännande till affären och nu har också berörda konkurrensmyndigheter gett klartecken.

Promens inlemmande i RPC-gruppen skapar en storkoncern med en omsättning på nästan 20 miljarder kronor och en arbetsstyrka på cirka 15.000 anställda i 90 enheter runt om i världen.

RPC skriver i ett pressmeddelande att den nya koncernen bättre kommer att kunna betjäna sina kunder genom ett utökat produktsortiment, större geografisk spridning och genom att man kan erbjuda nya teknologier och förpackningslösningar.

”Vi är glada över att ha slutfört förvärvet av Promens. Kombinationen av RPC och Promens skapar en bättre plattform för våra europeiska slutmarknader och ger oss möjlighet att skapa framtida mervärde för såväl kunder som aktieägare”, säger RPC:s VD Pim Vervaat.

”Genom samspelet mellan våra respektive anställda och deras stora erfarenheter inom plastindustrin skapas en koncern som erbjuder bättre produkter, förfinad teknik och ökad geografisk räckvidd”, säger Jakob Sigurdsson, VD och koncernchef i Promens.

Enligt tidigare uppgifter har RPC betalat 386 miljoner euro (cirka 3,6 miljarder kronor) till Promens huvudägare Framtakssjodur Islands och Eignarhaldsfélag Landsbankans för förvärvet av Promens.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax