RPC-affären snart avgjord – Berry lägger högre bud

PUBLICERAD: 10 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Samgåendet ger en global plattform inom plastförpackningar och möjlighet till ytterligare expansion”, säger Tom Salmon, VD och koncernchef i Berry. (Bild Berry)

De många turerna kring europeiska plastjätten RPC:s försäljning tycks vara över sedan USA-baserade plastkoncernen Berry Global Group Inc. nu har lagt ett bud, som troligen kommer att accepteras.

I början av året tillkännagav amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management att man skulle förvärva brittiska plastförpackningsjätten RPC Group för 3,3 miljarder pund (cirka 39 miljarder kronor). Alla trodde affären var klar, men plötsligt dök USA-baserade plastförpackningskoncernen Berry Global Group – som tidigare ägts av Apollo! – upp på scenen och meddelade att man övervägde att lägga ett kontant och högre bud på RPC och därmed manövrera bort Apollo från affären! 

Affären mellan RPC och Apollo sköts upp, medan Berry övervägde om man skulle lägga et bud på RPC eller inte. Och häromdagen kom så beskedet att Berry de facto lagt ett bud på RPC Group och att budet är högre än Apollos.

Enligt uppgifter bjuder nu Berry cirka 3,34 miljarder pund för RPC, vilket endast är cirka 10 miljoner pund över Apollos bud på 3,33 miljarder pund. Styrelsen i RPC Group har dock rekommenderat aktieägarna att acceptera budet och enligt finansexperter kan inte Apollo i det här läget komma med något motbud, eftersom deras första bud var att betrakta som ett slutbud, som inte kan höjas.

När affären är genomförd och under förutsättning att den godkänns av berörda myndigheter skapar fusionen mellan Berry och RPC en gigantisk global plastjätte med en sammanlagd omsättning i storleksordningen 13 miljarder US-dollar (drygt 122 miljarder kronor).

”Samgåendet mellan våra verksamheter i Nordamerika och RPC:s verksamheter i Europa ger en global plattform inom plastförpackningar och bäddar för framtida expansion. RPC hjälper oss att uppnå en balans mellan olika geografiska marknader och vi kan maximera de båda företagens kollektiva styrkor och möjliggöra ytterligare tillväxt”, säger Berrys VD och koncernchef Tom Salmon.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax