RPC-affären snart avgjord – Berry lägger högre bud

PUBLICERAD: 10 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Samgåendet ger en global plattform inom plastförpackningar och möjlighet till ytterligare expansion”, säger Tom Salmon, VD och koncernchef i Berry. (Bild Berry)

De många turerna kring europeiska plastjätten RPC:s försäljning tycks vara över sedan USA-baserade plastkoncernen Berry Global Group Inc. nu har lagt ett bud, som troligen kommer att accepteras.

I början av året tillkännagav amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management att man skulle förvärva brittiska plastförpackningsjätten RPC Group för 3,3 miljarder pund (cirka 39 miljarder kronor). Alla trodde affären var klar, men plötsligt dök USA-baserade plastförpackningskoncernen Berry Global Group – som tidigare ägts av Apollo! – upp på scenen och meddelade att man övervägde att lägga ett kontant och högre bud på RPC och därmed manövrera bort Apollo från affären! 

Affären mellan RPC och Apollo sköts upp, medan Berry övervägde om man skulle lägga et bud på RPC eller inte. Och häromdagen kom så beskedet att Berry de facto lagt ett bud på RPC Group och att budet är högre än Apollos.

Enligt uppgifter bjuder nu Berry cirka 3,34 miljarder pund för RPC, vilket endast är cirka 10 miljoner pund över Apollos bud på 3,33 miljarder pund. Styrelsen i RPC Group har dock rekommenderat aktieägarna att acceptera budet och enligt finansexperter kan inte Apollo i det här läget komma med något motbud, eftersom deras första bud var att betrakta som ett slutbud, som inte kan höjas.

När affären är genomförd och under förutsättning att den godkänns av berörda myndigheter skapar fusionen mellan Berry och RPC en gigantisk global plastjätte med en sammanlagd omsättning i storleksordningen 13 miljarder US-dollar (drygt 122 miljarder kronor).

”Samgåendet mellan våra verksamheter i Nordamerika och RPC:s verksamheter i Europa ger en global plattform inom plastförpackningar och bäddar för framtida expansion. RPC hjälper oss att uppnå en balans mellan olika geografiska marknader och vi kan maximera de båda företagens kollektiva styrkor och möjliggöra ytterligare tillväxt”, säger Berrys VD och koncernchef Tom Salmon.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx