Robotföretaget KUKA Nordic stärker sin organisation och tillsätter Emanuel Hauptmann som ny Manager Customer Service. Han efterträder Conny Olsson som går i pension efter nio år på KUKA.
Emanuel Hauptmann kommer att ingå i KUKA Nordics ledningsgrupp och han blir ansvarig för företagets eftermarknadsavdelning, som säljer och levererar tjänster i frågor som rör service, simulering, programmering samt utbildning. Han kommer närmast från en liknande tjänst på Volvo Bussar, där han även arbetade med utveckling av digitala kundlösningar.
”Våra digitala lösningar blir en allt större del av det totala tjänsteerbjudandet och vi ser att Emanuel, förutom ledaskap, kommer att bidra med stor erfarenhet kring digitala tjänster. Vi är glada att kunna hälsa Emanuel välkommen till oss. Han blir ett värdefullt tillskott för oss och våra kunder och en drivande kraft i vårt fortsatta utvecklingsarbete av customer serviceområdet, konstaterar Jonas Glimdén, VD för KUKA Nordic.
Som ett viktigt komplement till övriga kundtjänster introducerar KUKA allt fler digitala lösningar inom olika områden, till exempel molnbaserade system för övervakning av företags robotar globalt.
Globala automations- och robotkoncernen KUKA har en omsättning på cirka 3,5 miljarder euro (drygt 37 miljarder kronor) och cirka 14.200 anställda. Koncernen har huvudkontor i tyska Augsburg.