Riskkapitalbolaget CVC vill sälja ÅR Packaging Group

PUBLICERAD: 21 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på förpackningsprodukter som produceras och levereras av bolagen i koncernen ÅR Packaging Group.

Förpackningskoncernen ÅR Packaging Group, med huvudsäte i Lund, är till försäljning, enligt Dagens Industri. Säljare är riskkapitalbolaget CVC Captial Partners, som köpte ÅR Packaging Group av Ahlstrom Capital och Accent Equity för drygt två år sedan.

ÅR Packaging, som bildades 2011 genom en fusion mellan ÅR Carton och Flextrus, är ett av Europas ledande förpackningsföretag och har redovisat starka resultat de senaste åren. Företaget har drygt 3.000 anställda och 18 enheter i tio länder. Omsättningen i fjol hamnade på över sex miljarder kronor. VD och koncernchef är Harald Schultz.

Enligt Dagens Industri har ägaren CVC Capital Partners nu tagit hjälp av en svensk och en internationell investmentbank för att hitta en köpare till ÅR Packaging Group. Trolig köpare är antingen ett annat riskkapitalbolag eller en större industriell aktör. Enligt DI kan även en börsnotering vara ett alternativ till en försäljning.

Förutom ÅR Carton och Flextrus ingår även bolagen CC Pack, SP Containers och Mediaköket i koncernen ÅR Packaging Group. De olika koncernbolagen tillverkar kartong- och flexibla förpackningar till i första hand livsmedelsindustrin. Helsingborgsbaserade Mediaköket, som köptes för två år sedan, producerar avancerade digitala lösningar och digitaltryck inom flexibla förpackningar.

Historiskt sett går ÅR Packagings anor tillbaks ända till 1929 och bildandet av företaget Åkerlund & Rausing (därav bokstavskombinationen ÅR i namnet). Ett annat välbekant företag som blev resultatet av Åkerlund & Rausing är Tetra Pak

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax