Franska livsmedelskedjan Intermarché väckte stort uppståndelse, när man i januari sålde extra billiga burkar med det populära hasselnötspålägget Nutella. Intermarché sålde Nutella-burkar och en del andra produkter för mer än 70 procent billigare än ordinarier priser – och tillströmningen av kunder blev enorm.
Franska medier rapporterade om kaosartade scener i Intermarché-butikerna, när konsumenter försökte komma först fram till hyllorna med Nutella… Osande franska svordomar bildade ljudkuliss i butikerna och förutom trängsel och knuffar utbröt till och med slagsmål bland en del kunder…
Men även om Intermarché lyckades med intentionerna att sälja massvis med Nutella-burkar, så riskerar nu livsmedelskedjan ett surt eftermäle: franska konsumentmyndigheten här nämligen granskat rean och anmält Intermarché till åklagare, för att kedjan ska ha brutit mot en fransk lag, som säjer att återförsäljare inte får sälja varor billigare än deras faktiska kostnad.
Enligt franska medier riskerar nu Intermarché böter på maximalt 375.00 euro (ca 3,75 miljoner kronor) om de fälls i domstol.