Under augusti och september byter Orklas varumärke Risifrutti namn till ”Risitutti” på två miljoner förpackningar för att stödja Bröstcancerfondens arbete!
Det tillfälliga namnbytet till Risitutti sker för att uppmärksamma hur svårt det kan vara att upptäcka bröstcancer och för att påminna kvinnor om hur viktigt det är för kvinnor att kolla sin bröst en extra gång, för just det kan göra hela skillnaden.
”Genom att byta ut namnet på förpackningarna från Risifrutti till Risitutti vill vi uppmärksamma och sprida kunskap om bröstcancer, samtidigt som vi stödjer Bröstcancerfonden och deras viktiga arbete med att uppmana kvinnor att kolla en extra gång – för just det kan göra hela skillnaden”, säger Alia Jassim, varumärkeschef för Risifrutti.
Förpackningarna med samma innehåll med smak av jordgubb och hallon står bredvid varandra i kyldisken, men namnet skiljer dem åt. Initiativet stödjer Bröstcancerfondens arbete med att kolla en extra gång och att undersöka sina bröst för att upptäcka bröstcancer tidigt.
”Vi är jätteglada över samarbetet med Risifrutti och #kollaenextragång. Kampanjen riktar ljuset mot en av våra hjärtefrågor: självundersökning. Vi vet att tidig upptäckt räddar liv. Och vi vet att det kan ta tid att få till en god vana. Ju förr en kvinna lär känna sina bröst, desto bättre –i syfte att upptäcka eventuella förändringar i ett så tidigt skede som möjligt”, säger Marit Jenset, generalsekreterare på BRO och Bröstcancerfonden.
Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige. Varje år diagnostiseras över 9.000 kvinnor med bröstcancer. Men en tidig upptäckt kan rädda liv.