Reumatikerförbundet gillar Santa Marias nya kryddglas

PUBLICERAD: 22 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Santa Marias nya kryddlock får godkänt av Reumatikerförbundet.

Produktförpackningar kan vara en utmaning för många, men för konsumenter med nedsatt handfunktion blir användarvänligheten extra viktig. Det tog Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, fasta på när man utvecklade sin nya kryddförpackning. Arbetet gav resultat – efter tester hos Reumatikerförbundet har förpackningen nu fått certifieringen ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

I augusti började Santa Marias nya kryddburkar rulla ut i svenska matbutiker. Den största förändringen märks i locket, som har fått flera nya finesser. Snäpplocket kan till exempel öppnas med en hand och innehåller ett teskedsmått för att man ska slippa rota runt i kökslådorna efter måttsatsen. Med en liten avsats vid öppningen ska man dessutom lättare kunna kontrollera och styra kryddningen. Att smaksätta maten ska härmed bli enklare, men av stor betydelse för företaget var också att förpackningen skulle passa så många som möjligt, oberoende av ålder och eventuella funktionsnedsättningar.

”Kryddor är produkter, som många använder dagligen och det är av yttersta vikt att våra förpackningar är användarvänliga för alla. När vi valde att göra om våra kryddburkar stämde vi av med Reumatikerförbundet för att få förståelse för vad som är viktigt för målgruppen. Vi beslutade också att genomföra tester hos förbundet och har nu fått dess officiella godkännande i och med certifieringen av våra nya kryddburkar. Det är vi verkligen stolta över”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

Från Reumatikerförbundets sida uppmuntrar man företag att rådfråga förbundet vid förpackningsutveckling.

”Reumatikerförbundet vill se fler lättöppnade och lätthanterliga förpackningar i butikerna och välkomnar därför innovationer som underlättar för konsumenterna. Det som är bra för personer med nedsatt handfunktion är bra för alla”, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

Leverantör av det nya kryddlocket till Santa Marias förpackningar är Emballator Växjöplast.

N.B.: Lanseringen av de nya kryddglasen var dock inte helt okomplicerad, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR). Konsumenterna gillade inte att en del av kryddorna fått lock med stora öppningar i stället för ”ströare”. Protesterna var legio och redan efter en vecka backade Paulig Foods och meddelade att man ändrar till lock med ”ströare” för ett flertal kryddor.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x