Produktförpackningar kan vara en utmaning för många, men för konsumenter med nedsatt handfunktion blir användarvänligheten extra viktig. Det tog Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, fasta på när man utvecklade sin nya kryddförpackning. Arbetet gav resultat – efter tester hos Reumatikerförbundet har förpackningen nu fått certifieringen ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.
I augusti började Santa Marias nya kryddburkar rulla ut i svenska matbutiker. Den största förändringen märks i locket, som har fått flera nya finesser. Snäpplocket kan till exempel öppnas med en hand och innehåller ett teskedsmått för att man ska slippa rota runt i kökslådorna efter måttsatsen. Med en liten avsats vid öppningen ska man dessutom lättare kunna kontrollera och styra kryddningen. Att smaksätta maten ska härmed bli enklare, men av stor betydelse för företaget var också att förpackningen skulle passa så många som möjligt, oberoende av ålder och eventuella funktionsnedsättningar.
”Kryddor är produkter, som många använder dagligen och det är av yttersta vikt att våra förpackningar är användarvänliga för alla. När vi valde att göra om våra kryddburkar stämde vi av med Reumatikerförbundet för att få förståelse för vad som är viktigt för målgruppen. Vi beslutade också att genomföra tester hos förbundet och har nu fått dess officiella godkännande i och med certifieringen av våra nya kryddburkar. Det är vi verkligen stolta över”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.
Från Reumatikerförbundets sida uppmuntrar man företag att rådfråga förbundet vid förpackningsutveckling.
”Reumatikerförbundet vill se fler lättöppnade och lätthanterliga förpackningar i butikerna och välkomnar därför innovationer som underlättar för konsumenterna. Det som är bra för personer med nedsatt handfunktion är bra för alla”, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.
Leverantör av det nya kryddlocket till Santa Marias förpackningar är Emballator Växjöplast.
N.B.: Lanseringen av de nya kryddglasen var dock inte helt okomplicerad, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR). Konsumenterna gillade inte att en del av kryddorna fått lock med stora öppningar i stället för ”ströare”. Protesterna var legio och redan efter en vecka backade Paulig Foods och meddelade att man ändrar till lock med ”ströare” för ett flertal kryddor.