Retursystem för salladstråg testas av tysk stormarknad

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialutvecklade QR-kodförsedda tråg för självplocksallad och färdigmat ingår i det unika retursystem som nu testas i fyra av kedjan REWE:s butiker i tyska Köln. (Bild REWE/Vytal)

En tysk stormarknadskedja introducerar ett unikt retursystem för salladstråg, som styrs med hjälp av QR-koder och en app i konsumentens mobil.

Det är den tyska kedjan REWE, som tillsammans med Köln-baserade start-up-företaget Vytal, har dragit igång en testperiod i sina salladsbarer för självplock i fyra butiker i Köln och där avsikten är att minska förpackningsavfallet inom food-to-go-sektorn.

Konceptet går ut på att speciella returtråg i en dispenser vid salladsbaren kan kopplas till kundens individuella QR-kod, som utvecklats av Vytal och som finns antingen i en app i kundens mobil eller på ett speciellt ”offline”-kort.

Kunden scannar sin kod vid dispensern och kan sedan plocka ut det specialutvecklade tråget, som rymmer 1,25 liter och som kan diskas och användas i mikrovågsugn. Kunden fyller tråget, som är kraftigare och tyngre än traditionella engångstråg i plast, med önskade salladsprodukter och försluter med det medföljande locket. I kassan dras sedan vikten av tråg och lock av automatiskt innan betalning.

Efter användning har kunden två veckor på sig att gratis returnera salladstrågen till speciella returstationer i REWE:s butiker. Returen sker i några enkla steg: kunden skannar QR-koden på brickans lock, öppnar returstationens skjutdörr, sätter in brickan och stänger skjutdörren igen. Enheten kontrollerar om brickan har returnerats tom och med locket. Om så är fallet avbokas tråget från kundkontot och kunden får en returbekräftelse på sin mobiltelefon.

Den kund, som vill testa tjänsten först utan att installera Vytal-appen, kan ange sitt mobilnummer på en display i en av de butiker, som ingår i testet. Kunden får sedan ett SMS med en kod, som matas in på displayen, varefter ett tråg kan plocka ut ur dispensern. Totalt tre tråg kan på så sätt lånas via mobilnumret.

”Vår övergripande strategi är att minska förpackningsavfallet. Men samtidigt vill fler och fler kunder ha färdigmat och snacks on-the-go, vilket leder till ett ökat behov av förpackningar. Vi är glada att nu tillsammans med Vytal kunna testa detta smarta returalternativ, som gör att vi till viss del kan minska förpackningsavfallet”, säger Pia Schnück, som är hållbarhetsansvarig hos REWE.

”Vår vision är att om fem år kan alla kunder ta med sig färdigmat eller få den hemlevererad utan att producera förpackningsavfall”, säger Sven Witthöft, medgrundare av Vytal.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback