Retursystem för salladstråg testas av tysk stormarknad

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialutvecklade QR-kodförsedda tråg för självplocksallad och färdigmat ingår i det unika retursystem som nu testas i fyra av kedjan REWE:s butiker i tyska Köln. (Bild REWE/Vytal)

En tysk stormarknadskedja introducerar ett unikt retursystem för salladstråg, som styrs med hjälp av QR-koder och en app i konsumentens mobil.

Det är den tyska kedjan REWE, som tillsammans med Köln-baserade start-up-företaget Vytal, har dragit igång en testperiod i sina salladsbarer för självplock i fyra butiker i Köln och där avsikten är att minska förpackningsavfallet inom food-to-go-sektorn.

Konceptet går ut på att speciella returtråg i en dispenser vid salladsbaren kan kopplas till kundens individuella QR-kod, som utvecklats av Vytal och som finns antingen i en app i kundens mobil eller på ett speciellt ”offline”-kort.

Kunden scannar sin kod vid dispensern och kan sedan plocka ut det specialutvecklade tråget, som rymmer 1,25 liter och som kan diskas och användas i mikrovågsugn. Kunden fyller tråget, som är kraftigare och tyngre än traditionella engångstråg i plast, med önskade salladsprodukter och försluter med det medföljande locket. I kassan dras sedan vikten av tråg och lock av automatiskt innan betalning.

Efter användning har kunden två veckor på sig att gratis returnera salladstrågen till speciella returstationer i REWE:s butiker. Returen sker i några enkla steg: kunden skannar QR-koden på brickans lock, öppnar returstationens skjutdörr, sätter in brickan och stänger skjutdörren igen. Enheten kontrollerar om brickan har returnerats tom och med locket. Om så är fallet avbokas tråget från kundkontot och kunden får en returbekräftelse på sin mobiltelefon.

Den kund, som vill testa tjänsten först utan att installera Vytal-appen, kan ange sitt mobilnummer på en display i en av de butiker, som ingår i testet. Kunden får sedan ett SMS med en kod, som matas in på displayen, varefter ett tråg kan plocka ut ur dispensern. Totalt tre tråg kan på så sätt lånas via mobilnumret.

”Vår övergripande strategi är att minska förpackningsavfallet. Men samtidigt vill fler och fler kunder ha färdigmat och snacks on-the-go, vilket leder till ett ökat behov av förpackningar. Vi är glada att nu tillsammans med Vytal kunna testa detta smarta returalternativ, som gör att vi till viss del kan minska förpackningsavfallet”, säger Pia Schnück, som är hållbarhetsansvarig hos REWE.

”Vår vision är att om fem år kan alla kunder ta med sig färdigmat eller få den hemlevererad utan att producera förpackningsavfall”, säger Sven Witthöft, medgrundare av Vytal.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx