&Repeat lanserar pantsystem för take-away-förpackningar

PUBLICERAD: 1 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

På restaurangerna finns speciella returpunkter som ser till att insamling av förpackningarna sker korrekt. (Bild &Repeat)|Tor Espen Steinvik är VD och grundare av &Repeat. (Bild &Repeat)

&Repeat – ett nystartat svenskt bolag inom cirkulär ekonomi – lanserar idag, den 1 december, ett nytt pant- och sorteringssystem för engångs- och take-away-förpackningar på restauranger.

Idag återvinns endast femtedel av den typen av engångs- och take-away-förpackningar (t.ex. salladsskålar, kaffemuggar, etc.) och &Repeats mål är att på tre till fem år komma upp till samma returnivåer, som dryckesburkar har i dag, dvs. ca 80 procent.

Initialt införs det nya pant- och retursystemet på cirka 40 restauranger i Stockholm och målet är att få med sig hela restaurang- och conveniencebranschen.

Från den 1 december 2020 kan restaurangkunder i Stockholm, som handlar på Panini Internazionale (25 restauranger), Zocalo (5 restauranger), LETT (4 restauranger) och Mahalo (2 restauranger), få fyra kronor i pant på förpackningar, som lämnas till återvinning.

Tor Espen Steinvik är VD och grundare av &Repeat. (Bild &Repeat)

Systemet med pant fungerar både för take-away och för de, som äter på restaurangen. På restaurangerna finns dessutom egna returpunkter, som ser till att insamling av förpackningarna sker separat. &Repeat och Stena Recyling har tillsammans utvecklat en ny process för att säkra ett renare materialflöde, som bidrar till att materialets egenskaper och värde bevaras på bästa sätt.

”Det finns idag tydliga förväntningar från konsumenter på att företag ska vara medvetna om hur de påverkar lokalsamhället, och vi ser att många varumärken har en stor önskan att bidra positivt. Vi gör det nu möjligt för restaurangbranschen att gå över till ett cirkulärt system och på så sätt ta ett stort kliv framåt inom ett område med stora miljöutmaningar. Vårt system för insamling säkerställer att materialet kan används fler gånger. Vi ska få engångsartiklar att bli flergångsartiklar, något som starkt kommer att bidra till att få ner koldioxidutsläppen”, säger Tor Espen Steinvik, VD och grundare av &Repeat.

I Sverige används varje år två miljarder take away-förpackningar. Om man når samma nivå av återvinning av sådana förpackningar som för PET-flaskor och dryckesburkar så skulle det innebära en besparing motsvarande 150.000 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från 75 miljoner måltider eller 15.000 varv runt jordklotet med bensindriven bil.

———————————————-
&Repeat är en svensk startup, som utvecklar cirkulära lösningar för hållbarhetsutmaningar inom foodservice-branschen. Företaget grundades i början av 2020 av personer med bakgrund från ett av Europas ledande plaståtervinningsföretag. &Repeat samarbetar idag med både forskningsinstitut och återvinningspartners för att åstadkomma betydande förbättringar på kort tid.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.