Den nyligen avslutade stora plast- och gummimässan K 2016 i Düsseldorf fick ett rekordstort antal besökare, enligt uppgifter från arrangören Messe Düsseldorf. K-mässan. som hållas vart tredje år, anses vara världens största mässa inom produktområdena plast och gummi.
Totalt uppges 230.000 besökare har kommit till K-mässan under de åtta dagar den pågick i år. Det är en ökning av antalet besökare med 5,5 procent jämfört med K 2013.
”Det var åtta dagar som kändes som ett ständigt fyrverkeri av besökare och monteraktiviteter. Kvaliteten på besökarna har ökat för varje gång och i år var mängden beslutsfattare större än vid mässan 2013”, sade Ulrich Reifenhäuser, ordförande i K 2016:s rådgivande styrelse, vid den avslutande presskonferensen den 26 oktober.
Förutom att locka fler besökare än K 2013 så fanns det även flera utställare vid K 2016 än för tre år sedan, eller 3.285 stycken jämfört med 3.220.
Av de 230.000 besökarna kom mer än 70 procent från länder utanför Tyskland, vilket var en ökning med några procentenheter jämfört med 2013.
Och mer än 40 procent av de icke-tyska besökarna kom från avlägsna länder som Bangladesh, Costa Rica, Etiopien, Elfenbenskusten, Jamaica, Oman, Madagaskar, Mauritius, Surinam, Togo, m fl.
Indien stod för att stort besökarantal – 11.542 st. – och antalet besökare från Kina visade en dramatisk ökning från 3.602 st. år 2013 till 6.409 st. i år.
Av besökare från Europa – bortsett från Tyskland – toppade Italien med mer än 10.000 besökare, tätt följt av Nederländerna med cirka 9.500 besökare. USA och Kanada svarade för cirka sex procent av totala besökarantalet.
Werner Dornscheidt, VD för Messe Düsseldorf, betonade på presskonferensen efter mässan att K 2016 blev en mycket internationell mässa och en stor kommersiell framgång för utställarna.
”K 2016 blev åtta dagar av fredlig samexistens mellan så många människor från hela världen”, betonade en känslosam Werner Dornscheidt.