Rekordresultat för tredje kvartalet hos Rottneros

PUBLICERAD: 23 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

VD och koncernchef Lennart Eberleh konstaterar att Rottneros gjort ett rekordresultat under årets tredje kvartal.

Rottneros rörelseresultat för årets tredje kvartal ökade med hela 152 procent (!) vilket är rekord för ett enskilt kvartal i koncernens nuvarande struktur. Resultatet är än mer anmärkningsvärt, eftersom det kom i en period då resultatet belastades av det årliga underhållsstoppet i Rottneros Bruk.

”Vi befinner oss för närvarande i en stark marknadssituation, vilket tydligt har präglat det tredje kvartalet för Rottneroskoncernen. Kombinationen av höga massapriser, en gynnsam valutasituation och våra väl fungerande processer är de huvudsakliga skälen till det starka resultatet”, skriver Rottneros VD och koncernchef Lennart Eberleh i sin kommentar till resultatet.

I kronor uttryckt blev rörelseresultatet 111 miljoner kronor, jämfört med 44 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. Resultat efter finansiella poster för tredje kvartalet ökade till 106 miljoner kronor (41) och på niomånaderbasis till 269 miljoner kronor (159).

Rottneros nettoomsättning för tredje kvartalet ökade med 27 procent och slutade på 601 miljoner kronor.

I kvartalsrapporten konstateras att produktionsmässigt har bolagets båda bruk gjort fina resultat och att den samlade produktionsvolymen uppgick till 100.000 ton.

Vidare poängteras i rapporten att uppbyggnaden av Rottneros Packagings tillverkningsanläggning i Sunne löper enligt plan. Enheten ska tillverka fiberbaserade tråg för framför allt livsmedelsindustrin. Det är engångsförpackningar för exempelvis färdigrätter, färskt kött och take away-mat. De fiberbaserade trågen, där råvaran kommer direkt från koncernen, konkurrerar med alternativ i plast.
Inflyttning i de nya lokalerna har skett och anpassning och uppstart pågår. Under september erhölls även nödvändiga miljötillstånd inför produktionsstarten senare under året.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x