Rekordresultat för tredje kvartalet hos Rottneros

PUBLICERAD: 23 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

VD och koncernchef Lennart Eberleh konstaterar att Rottneros gjort ett rekordresultat under årets tredje kvartal.

Rottneros rörelseresultat för årets tredje kvartal ökade med hela 152 procent (!) vilket är rekord för ett enskilt kvartal i koncernens nuvarande struktur. Resultatet är än mer anmärkningsvärt, eftersom det kom i en period då resultatet belastades av det årliga underhållsstoppet i Rottneros Bruk.

”Vi befinner oss för närvarande i en stark marknadssituation, vilket tydligt har präglat det tredje kvartalet för Rottneroskoncernen. Kombinationen av höga massapriser, en gynnsam valutasituation och våra väl fungerande processer är de huvudsakliga skälen till det starka resultatet”, skriver Rottneros VD och koncernchef Lennart Eberleh i sin kommentar till resultatet.

I kronor uttryckt blev rörelseresultatet 111 miljoner kronor, jämfört med 44 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. Resultat efter finansiella poster för tredje kvartalet ökade till 106 miljoner kronor (41) och på niomånaderbasis till 269 miljoner kronor (159).

Rottneros nettoomsättning för tredje kvartalet ökade med 27 procent och slutade på 601 miljoner kronor.

I kvartalsrapporten konstateras att produktionsmässigt har bolagets båda bruk gjort fina resultat och att den samlade produktionsvolymen uppgick till 100.000 ton.

Vidare poängteras i rapporten att uppbyggnaden av Rottneros Packagings tillverkningsanläggning i Sunne löper enligt plan. Enheten ska tillverka fiberbaserade tråg för framför allt livsmedelsindustrin. Det är engångsförpackningar för exempelvis färdigrätter, färskt kött och take away-mat. De fiberbaserade trågen, där råvaran kommer direkt från koncernen, konkurrerar med alternativ i plast.
Inflyttning i de nya lokalerna har skett och anpassning och uppstart pågår. Under september erhölls även nödvändiga miljötillstånd inför produktionsstarten senare under året.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback