Rekordåtervinning väntar i den svenska fjällvärlden

PUBLICERAD: 9 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

I fjol samlades mer än en miljon burkar och flaskor in i den svenska fjällvärlden.|”Våra siffror visar att konceptet fungerar och att insamlingen ökar år från år”

Nu är årets skidsäsong igång i den svenska fjällvärlden. Stugor, lägenheter och hotellrum bokas upp i rask takt. Fler människor på fjällsemester betyder också mer pant och återvinning i fjällen. Sedan många år samarbetar Pantamera/Returpack med en stor del av landets skidanläggningar för att göra det enkelt att panta och ta ett miljöansvar även på semestern. Under förra säsongen samlades över en miljon förpackningar in genom samarbetet – en ökning med 25 procent jämfört med året innan.

Varje år turistar runt två miljoner svenskar i fjällen. Samtidigt konsumeras också en hel del dryck på burk och flaska. När årets säsong nu inleds, är det sjunde året i rad som Pantamera samarbetar med skid- och stuganläggningar för att så många burkar och flaskor som möjligt ska återvinnas.

”Vi vet att svenskarna vill panta, och vi jobbar ständigt för att det ska vara lätt att göra rätt. Vi utökar vårt samarbete med Sveriges skid- och stuganläggningar för varje år, både med fler insamlingsmöjligheter på anläggningarna, och med nya destinationer. Det är kul att se våra siffror, som så tydligt visar, att konceptet fungerar och att insamlingen ökar år från år”, säger Carita Classon, produktchef vid Pantamera.

Panthanteringen i fjällen handlar både om att göra en insats för miljön och ta ansvar för att pantpengarna går till någon form av välgörenhet. Under åren har pantpengarna, som samlats in, gått till allt från att stötta fjällräddningsstationer och lokala idrottstalanger till att rädda den svenska fjällräven.

Skistar, som äger och driver skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen, har under flera år samarbetat med Pantamera. Inför årets säsong har de ytterligare utökat möjligheterna för sina gäster att lämna pantbelagda burkar och flaskor, bland annat kring värmestugor och restauranger i Skistar Sälen.

”För oss ger samarbetet med Pantamera goda förutsättningar att förena hållbarhet av olika slag. Vi värnar om vår fjällmiljö och genom att göra det enkelt för våra gäster att panta så bidrar vi tillsammans till att hålla naturen ren. Detta ger också stöd till social hållbarhet för barn, då pantpengarna oavkortat går till Alla på snö, ett projekt tillsammans med Svenska skidförbundet, där så många fjärdeklassare som möjligt kostnadsfritt får vara ute i friska luften och röra på sig på snö”, säger Linda Morell, reklam- och PR-chef hos SkiStar.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback