Recreate Packaging fick silver i reklamtävlingen 100-wattaren

PUBLICERAD: 27 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Fr. v Sara Kvarfordh|PR-Specialist

I den årliga reklamtävlingen 100-wattaren har Stora Enso belönats med en 75-wattare (dvs. silver!) för sin förpackningstävling Recreate Packaging.
100-wattaren startades 1990 och arrangeras av Sveriges Annonsörer. I år hade en jury på 60 personer från reklam- och kommunikationsbranschen sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag, fördelat på elva kategorier och Stora Enso blev silvervinnare i kategorin: ”Företag – strategisk design”.

Juryns motivering till Stora Ensos 75-wattare löd:
Med vass och innovativ paketering har man lyft design till en ny nivå, där till och med effekt kan vara vacker, härlig och lite knäpp. Naturligtvis vill man vara med och tävla!

Konceptet för Stora Ensos förpackningstävling Recreate Packaging är framtaget av reklambyrån River tillsammans med modedesignern Bea Szenfeld. Vinnartrofén dramatiserar den kreativa processen i formen av resterna från en pennvässare. Trofén är en tydlig och spännande hyllning av kreativitet och den kreativa processen, samtidigt som den lyfter fram Stora Ensos kartong på ett inspirerande sätt. 

”Vi är både glada och stolta över att belönas med silver i 100-wattaren. Vinnartrofén, skapad av Bea Szenfeld, är en central symbol för vår förpackningstävling Recreate Packaging. Den inspirerar till nytänkande och visar samtidigt hur kreativt vårt kartongmaterial är. Den här utmärkelsen är ett erkännande att god kommunikation når framgång. Vi vill rikta ett särskilt tack till Bea Szenfeld för ett genomtänkt och innovativt koncept”, säger Emma Lefdal, kommunikationschef, division Consumer Board, Stora Enso.
———————————————–
HÄR kan du läsa om resultatet av årets upplaga av Stora Ensos Recreate Packaging.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024