I den årliga reklamtävlingen 100-wattaren har Stora Enso belönats med en 75-wattare (dvs. silver!) för sin förpackningstävling Recreate Packaging.
100-wattaren startades 1990 och arrangeras av Sveriges Annonsörer. I år hade en jury på 60 personer från reklam- och kommunikationsbranschen sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag, fördelat på elva kategorier och Stora Enso blev silvervinnare i kategorin: ”Företag – strategisk design”.
Juryns motivering till Stora Ensos 75-wattare löd:
”Med vass och innovativ paketering har man lyft design till en ny nivå, där till och med effekt kan vara vacker, härlig och lite knäpp. Naturligtvis vill man vara med och tävla!”
Konceptet för Stora Ensos förpackningstävling Recreate Packaging är framtaget av reklambyrån River tillsammans med modedesignern Bea Szenfeld. Vinnartrofén dramatiserar den kreativa processen i formen av resterna från en pennvässare. Trofén är en tydlig och spännande hyllning av kreativitet och den kreativa processen, samtidigt som den lyfter fram Stora Ensos kartong på ett inspirerande sätt.
”Vi är både glada och stolta över att belönas med silver i 100-wattaren. Vinnartrofén, skapad av Bea Szenfeld, är en central symbol för vår förpackningstävling Recreate Packaging. Den inspirerar till nytänkande och visar samtidigt hur kreativt vårt kartongmaterial är. Den här utmärkelsen är ett erkännande att god kommunikation når framgång. Vi vill rikta ett särskilt tack till Bea Szenfeld för ett genomtänkt och innovativt koncept”, säger Emma Lefdal, kommunikationschef, division Consumer Board, Stora Enso.
———————————————–
HÄR kan du läsa om resultatet av årets upplaga av Stora Ensos Recreate Packaging.