Rapport: Ökad sysselsättning förväntas inom detaljhandeln

PUBLICERAD: 13 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sysselsättningen inom parti- och detaljhandeln förväntas öka under våren.|Dessa fyra branscher har de starkaste jobbprognoserna.
|”Vår rapport visar att arbetsgivare i handeln lämnar en positiv jobbprognos för våren”, säger Lars Forseth. (Bild ManpowerGroup)

Arbetsgivare i parti- och detaljhandeln förväntar sig fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +7 procent, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

”Vår rapport visar att arbetsgivare i handeln lämnar en positiv jobbprognos för våren. Generellt i Sverige ser vi en arbetsmarknad, som digitaliseras i snabb takt, vilket ställer krav på företagsledare att rekrytera talanger med förmågan att snabbt anpassa sig till nya omständigheter”, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är +7 procent, vilket innebär att arbetsgivare förväntar sig fler jobbtillfällen under våren. Det är en svag ökning jämfört med samma kvartal förra året, då jobbprognosen låg på +6 procent. Sysselsättningstrenden för hela Sverige är +2 procent.

Sju av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern inleder året med positiva jobbprognoser. Precis som föregående kvartal så återfinns de mest optimistiska arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen, som rapporterar en sysselsättningstrend på +18 procent. Även arbetsgivare i energisektorn lämnar fortsatt starka jobbprognoser. Däremot signalerar arbetsgivare i byggbranschen samt finans-, fastighets- och uppdragssektorn att efterfrågan på arbetskraft minskar under det kommande kvartalet.

”Digitaliseringen påverkar branscher på olika sätt och i olika takt, men generellt kan man säga att mjuka färdigheter blir allt viktigare på den nya arbetsmarknaden. God kommunikationsförmåga, samarbetsvilja och kreativ problemlösning är tre egenskaper, som efterfrågas av arbetsgivare i allt högre utsträckning”, säger Lars Forseth.

Här är branscherna med starkast jobbprognoser:
1. Hotell- och restaurangbranschen +18 procent
2. Energisektorn +14 procent
3. Parti- och detaljhandeln +7 procent
4. Transport- och logistiksektorn +6 procent

Hela Arbetsmarknadsbarometern (engelska) kan du läsa via pdf-filen nedan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning