Rapport från Scanpack 2015: Nya material från Wellplast

PUBLICERAD: 26 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Jonas Friberg (t.v.) och Jacob Volckerts visar upp en specialutformad låda i nya materialet Wellplast SOFT. Lådan är designad för att passa i exempelvis en IKEA-bokhylla.

Snabbväxande Gasell-företaget Wellplast AB från skånska Munka Ljungby kunde visa upp flera nyheter i sin monter, bland annat två nya förpackningsmaterial, som fått beteckningarna Wellplast SOFT och WCI®, där Wellplast SOFT är en produkt, som används för att emballera repkänsliga produkter, som lackerad metall och ömtåliga plastprodukter, och WCI® är ett korrosionsskyddande material, som kan användas till lådor, mellanlägg och inreden.. 

Enligt Wellplast har Wellplast SOFT ytterskikt (liner), som är tillverkade av mjuk polypropen-textil och som värmelamineras utan lim till innerskiktet (flutingen). Materialet har mycket god stapelstyrka och är styvt nog att fungera som mellanlägg, fackinreden och lådor. Det produceras i flera olika standardtjocklekar.

Wellplast skriver på sin hemsidan att med materialet WCI® kan man erbjuda en unik lösning, som aktivt skyddar all metall mot korrosion. WCI® är varumärket för materialet och är en förkortning av Wellplast® Corrosion Inhibitor. Av materialet WCI® kan alla typer av förpackningar tillverkas, alltifrån mellanlägg till lådor och inreden.

Materialet WCI® har åstadkommits genom att man lyckats binda det rostskyddande ämnet VCI till den polypropenplast, som materialet Wellplast® delvis består av. VCI står för ”Volatile Corrosion Inhibitor”, vilket betyder ”flyktig rosthämmare”. Det är ett ämne som i mycket små koncentrationer aktivt hämmar, förhindrar eller helt stoppar de processer, som skapar rost och korrosionsskador. VCI består av organiska ämnen, som mycket långsamt förångas och som skapar en tunn koorosionsskyddande hinna på alla metallytor – utvändiga som invändiga. VCI är aktivt i upp till 2 år och är ”självläkande”, dvs. om emballaget öppnas för att man till exempel ska kontrollera den inpackade produkten, så  fortsätter VCI att skydda produkten efter att man packat in den igen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se