Ökat antal besökare, fler internationella deltagare och helnöjda utställare. Så kan Scanpack 2015 sammanfattas.
När mässan efter fyra intensiva dagar stängde hade man räknat in 13.483 besökare till årets Scanpack. Det är en ökning med drygt fem procent eller cirka 700 besökare fler än vid mässan 2012.
”Det blev verklig succé! Vi är överhuvudtaget glada för den höga kvaliteten på besökarna. Utställarna vittnar genomgående om givande möten”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.
Årets mässa var också den överlägset mest internationella hittills med utställare från 31 länder och besökargrupper från ännu fler, bl. a. en stor delegation från Japan.
Årets mässa, med nettoytan 17.700 kvadratmeter, befäste Scanpacks ställning som norra Europas största förpackningsmässa. Nu blickar projektledningen framåt, mot Scanpack 2018.
”Då firar Svenska Mässan 100-årsjubileum, vilket innebär att vi kommer att göra en extra stor satsning”, avslöjar Anna-Lena Friberg.
Även utställarna ser fram emot 2018. Här är några intryck från mässgolvet:
Henric Ungh, sales direktor, DS Smith:
” En väldigt bra mässa! I år hade vi fler besökare än vanligt i montern och vi fick en rad nya affärskontakter. Scanpack är en utmärkt mötesplats för att kommunicera vårt budskap och allt talar för att vi är med på nytt 2018.”
Olof Ståhl, marknadsansvarig, Wemo Automation:
”Vi har haft ovanligt många konkreta diskussioner med potentiella kunder från bl. a. Tyskland, Holland, Norge och Danmark. Vi hyser gott hopp om att det ska leda till nya order. Vi är oerhört nöjda och är absolut med igen 2018.”
Claes Bjäreholt, VD, Smurfit Kappa Sverige:
”Vi har varit med länge, men årets mässa var en av de absolut bästa. Nu ska vi följa upp de kontakter vi fått, men spontant känns det mycket bra. När det gäller att exponera oss mot nya och gamla kunder är Scanpack svårslaget!”
Ulf Karlsson, key account manager, Peterson Packaging:
”En toppenmässa! Vi har fått många nya kontakter, men också fått tillfälle att diskutera kommande och nya projekt med våra befintliga kunder. Vi ser redan fram emot nästa Scanpack 2018!”
Johan Green, VD, Green & Co:
”I år satsade vi på en större monter, och det föll mycket väl ut. Investeringen är betald med råge, om vi hittar en enda ny kund, som vi ska leva med i många år framöver. Och ja, det gjorde vi! Vi är definitivt med igen 2018.”
Scanpack 2018 arrangeras 23-26 oktober 2018 på Svenska Mässan i Göteborg.