Rapport från Scanpack 2015: ”Nu ser vi fram emot 2018!”

PUBLICERAD: 25 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

13.483 besökare räknades in under de fyra Scanpack-dagarna|vilket var cirka 700 fler än vid mässan år 2012.

Ökat antal besökare, fler internationella deltagare och helnöjda utställare. Så kan Scanpack 2015 sammanfattas.
När mässan efter fyra intensiva dagar stängde hade man räknat in 13.483 besökare till årets Scanpack. Det är en ökning med drygt fem procent eller cirka 700 besökare fler än vid mässan 2012.
”Det blev verklig succé! Vi är överhuvudtaget glada för den höga kvaliteten på besökarna. Utställarna vittnar genomgående om givande möten”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack. 

Årets mässa var också den överlägset mest internationella hittills med utställare från 31 länder och besökargrupper från ännu fler, bl. a. en stor delegation från Japan.

Årets mässa, med nettoytan 17.700 kvadratmeter, befäste Scanpacks ställning som norra Europas största förpackningsmässa. Nu blickar projektledningen framåt, mot Scanpack 2018.

”Då firar Svenska Mässan 100-årsjubileum, vilket innebär att vi kommer att göra en extra stor satsning”, avslöjar Anna-Lena Friberg.

Även utställarna ser fram emot 2018. Här är några intryck från mässgolvet:

Henric Ungh, sales direktor, DS Smith:
” En väldigt bra mässa! I år hade vi fler besökare än vanligt i montern och vi fick en rad nya affärskontakter. Scanpack är en utmärkt mötesplats för att kommunicera vårt budskap och allt talar för att vi är med på nytt 2018.”

Olof Ståhl, marknadsansvarig, Wemo Automation:
”Vi har haft ovanligt många konkreta diskussioner med potentiella kunder från bl. a. Tyskland, Holland, Norge och Danmark. Vi hyser gott hopp om att det ska leda till nya order. Vi är oerhört nöjda och är absolut med igen 2018.”

Claes Bjäreholt, VD, Smurfit Kappa Sverige:
”Vi har varit med länge, men årets mässa var en av de absolut bästa. Nu ska vi följa upp de kontakter vi fått, men spontant känns det mycket bra. När det gäller att exponera oss mot nya och gamla kunder är Scanpack svårslaget!”

Ulf Karlsson, key account manager, Peterson Packaging:
”En toppenmässa! Vi har fått många nya kontakter, men också fått tillfälle att diskutera kommande och nya projekt med våra befintliga kunder. Vi ser redan fram emot nästa Scanpack 2018!”

Johan Green, VD, Green & Co:
”I år satsade vi på en större monter, och det föll mycket väl ut. Investeringen är betald med råge, om vi hittar en enda ny kund, som vi ska leva med i många år framöver. Och ja, det gjorde vi! Vi är definitivt med igen 2018.”

Scanpack 2018  arrangeras 23-26 oktober 2018 på Svenska Mässan i Göteborg.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker