Rapport från Scanpack 2015: ”Nu ser vi fram emot 2018!”

PUBLICERAD: 25 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

13.483 besökare räknades in under de fyra Scanpack-dagarna|vilket var cirka 700 fler än vid mässan år 2012.

Ökat antal besökare, fler internationella deltagare och helnöjda utställare. Så kan Scanpack 2015 sammanfattas.
När mässan efter fyra intensiva dagar stängde hade man räknat in 13.483 besökare till årets Scanpack. Det är en ökning med drygt fem procent eller cirka 700 besökare fler än vid mässan 2012.
”Det blev verklig succé! Vi är överhuvudtaget glada för den höga kvaliteten på besökarna. Utställarna vittnar genomgående om givande möten”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack. 

Årets mässa var också den överlägset mest internationella hittills med utställare från 31 länder och besökargrupper från ännu fler, bl. a. en stor delegation från Japan.

Årets mässa, med nettoytan 17.700 kvadratmeter, befäste Scanpacks ställning som norra Europas största förpackningsmässa. Nu blickar projektledningen framåt, mot Scanpack 2018.

”Då firar Svenska Mässan 100-årsjubileum, vilket innebär att vi kommer att göra en extra stor satsning”, avslöjar Anna-Lena Friberg.

Även utställarna ser fram emot 2018. Här är några intryck från mässgolvet:

Henric Ungh, sales direktor, DS Smith:
” En väldigt bra mässa! I år hade vi fler besökare än vanligt i montern och vi fick en rad nya affärskontakter. Scanpack är en utmärkt mötesplats för att kommunicera vårt budskap och allt talar för att vi är med på nytt 2018.”

Olof Ståhl, marknadsansvarig, Wemo Automation:
”Vi har haft ovanligt många konkreta diskussioner med potentiella kunder från bl. a. Tyskland, Holland, Norge och Danmark. Vi hyser gott hopp om att det ska leda till nya order. Vi är oerhört nöjda och är absolut med igen 2018.”

Claes Bjäreholt, VD, Smurfit Kappa Sverige:
”Vi har varit med länge, men årets mässa var en av de absolut bästa. Nu ska vi följa upp de kontakter vi fått, men spontant känns det mycket bra. När det gäller att exponera oss mot nya och gamla kunder är Scanpack svårslaget!”

Ulf Karlsson, key account manager, Peterson Packaging:
”En toppenmässa! Vi har fått många nya kontakter, men också fått tillfälle att diskutera kommande och nya projekt med våra befintliga kunder. Vi ser redan fram emot nästa Scanpack 2018!”

Johan Green, VD, Green & Co:
”I år satsade vi på en större monter, och det föll mycket väl ut. Investeringen är betald med råge, om vi hittar en enda ny kund, som vi ska leva med i många år framöver. Och ja, det gjorde vi! Vi är definitivt med igen 2018.”

Scanpack 2018  arrangeras 23-26 oktober 2018 på Svenska Mässan i Göteborg.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx