Raflatac förvärvar delar av sydafrikanska Labelcote

PUBLICERAD: 10 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Lee Unsworth är UPM Raflatacs försäljningschef i Sydafrika och övriga Afrika söder om Sahara.

Finska UPM Raflatac har förvärvat delar av den sydafrikanska etikettmaterialtillverkaren Labelcote, som ingår i koncernen Tiger Packaging. Affären blev klar i mitten av juli, då berörda sydafrikanska myndigheter lämnade klartecken till förvärvet. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpesumma eller annan finansiell information kring affären.

Uppgörelsen innebär att UPM Raflatac kommer att fortsätta att driva Labelcotes slitsnings- och distributionsterminal i Johannesburg, med hjälp av inhyrd arbetskraft.

Tiger Packaging, som är mest känt för sitt varumärke Labelcote, är ett väletablerat bolag i Sydafrika, som specialisterat sig på slitsning och distribution av självhäftande etikett- och taggmaterial. Labelcote har verkat i Sydafrika i mer än 20 år, ursprungligen som en partner till UPM Raflatac. Labelcote säljer etikettmaterial över hela Sydafrika och har anläggningar i Durban, Johannesburg och Kapstaden.

”Vi har under de senaste åren vuxit med våra etikettkunder i Sydafrika och i övriga Afrika söder om Sahara. Med detta förvärv förbättrar vi vår servicekapacitet ytterligare och kan erbjuda ett mer komplett utbud av såväl våra standard- som specialprodukter till ännu fler kunder i Sydafrika”, säger Lee Unsworth, regionförsäljningschef hos UPM Raflatac.

Sedan tidigare har UPM Raflatac sydafrikanska försäljnings- och distributionsanläggningar i Pinetown i Durban-området samt i Kapstaden.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback