PulPac utökar sitt nätverk av samarbetspartners och allierade

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på livsmedelstråg tillverkat med PulPacs egenutvecklade Dry Molded Fiber-teknik. (Bild PulPac)|

Svenska torrfiberspecialisten PulPac har anslutit sig till 4evergreen, en branschöverskridande industriallians, som främjar fiberbaserade förpackningar för cirkulär ekonomi, samt inlett partnerskap och samarbete med verktygstillverkaren RZ Mekpart och industrigruppen RZ.

4evergreen är en stark gränsöverskridande allians, som främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar och förenar företag och aktörer inom branschens hela branschens värdekedja, från materialtillverkare till avfallshanteringsföretag.

”Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar, till exempel låg miljöpåverkan. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent till 2030. Innovation står i centrum för vår allians och PulPac, med sin innovativa fiberformande teknik, är en mycket välkommen medlem”, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance.

Bland medlemmarna i 4evergreen märks företag och varumärken som International Paper, MM Group, Stora Enso, UPM, Tetra Pak, AR Packaging, DS Smith, Pepsico, Nestlé, Danone, IKEA och P&G, mfl.

”Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik, som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar ytterligare och öppna nya möjligheter för kostnadseffektiva hållbara fiberlösningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent och dessutom sparar stora mängder värdefullt vatten. Vi har en stark övertygelse om att partnerskap mellan branscher och värdekedjor är en integrerad del för att låsa upp den mycket snabba förändring som behövs idag, när världen letar efter en övergång till en hållbar cirkulär ekonomi”, säger Linus Larsson, VD för PulPac.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att man även ingått partnerskap och inlett samarbete med verktygsspecialisten RZ Mekpart och RZ-gruppen, som består av tolv kvalificerade ingenjörskontraktstillverkare. Målet med partnerskapet är att kombinera betydande industriell erfarenhet, säker bearbetning och tillverkningskapacitet samt sprida kunskap om verktyg för torrformad fiber.

”Vi är glada över samarbetet med PulPac och möjligheten att stödja deras utveckling med hjälp av vår omfattande expertis inom effektiv verktygskonstruktion och maskinbearbetning. PulPacs Dry Molded Fiber är ett mycket lovande koncept, som kan konkurrera med plastförpackningar om kostnad och hållbarhet”, säger Lars Kihlström, VD på RZ Mekpart AB.

PulPac skriver att man fortsätter att utöka sitt nätverk av allierade och samarbetspartners genom att och ta ett helhetsansvar för att säkra tillämpningen av tekniken med torrfiberformning både uppströms och nedströms. Tillsammans med RZ kan PulPacs Dry Molded Fiber Community nu dra nytta av betydligt ökad verktygskapacitet, vilket leder till kortare ledtider och snabbare tid till marknaden.

”Vi välkomnar RZ Mekpart och RZ -gruppen som en pålitlig partner för verktygsproduktion. Våra ansträngningar att skala leveranskedjan och bygga partnerskap med ledande aktörer i värdekedjan fortsätter att ge fördelar för den torrformade fibermiljön. Dessa partnerskap och samarbetsmetoder är avgörande för att möjliggöra skalning till stöd för den pågående globala övergången till fiber och bort från engångsplast. Vi välkomnar alla parter i värdekedjan att gå med i samhället och stödja övergången till hållbara förpackningar och engångsprodukter”, kommenterar PulPacs Linus Larsson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x