Prisregn över Ardagh Glass brittiska “diamantflaska”

PUBLICERAD: 23 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Ardagh Glass “diamantflaska” har vunnit ett flertal design- och förpackningspriser.

För ett år sedan lanserade det brittiska företaget Harrogate Water Brands en glasflaska för bordsvatten, som blivit mycket uppmärksammad. Flaskan, som är designad och utvecklad av Ardagh Glass, har ett  diamantmönster, som sprider ljusreflexer och ger en gnistrande effekt.
”Diamantflaskan” har blivit en stor framgång, både för Harrogate Water Brands och för tillverkaren Ardagh Glass, och den har på kort tid vunnit inte mindre än fyra prestigefyllda design- och förpackningsutmärkelser.

Prisregnet över ”diamantflaskan” omfattar guld i ansedda Roses Creative Awards och i British Bottlers Institutes (BBI) årliga tävling , silver i brittiska nationella tävlingen Starpack Awards, och pris i prestigefyllda A´Design Awards, där flaskan presenterades som ett högst berömvärt exempel på förpackningsdesign.

I samtliga tävlingar hyllades det djärva förhållningssättet till designprocessen, det skickliga tekniska genomförandet och det tydliga strategiska tänkandet. Starpack-juryn formulerade det exempelvis så här: ”Smart flaskdesign men ändå enkel med bra balans. Framhäver vattnet. Lättviktig och precis tillräcklig. Begåvat!”

”Flaskans ´diamanter´ sprider ljus och skapar en mousserande effekt. När flaskan är fylld är effekterna som störst och ljusreflexerna ger liv åt flaskan och vattnet. Ett effektivt sätt att få förpackningen att engagera och interagera med konsumenten”, säger Sharon Crayton, marknadschef för Ardagh Glass, Europe.

”Vi är hänförda över den nya designen. Flaskorna är vackra och de besitter en utpräglad ´wow´-faktor”, sager James Cain, VD för Harrogate Water Brand.

——————————
N.B.: Harrogate är en stad och kurort i North Yorkshire i England. Det hälsosamma vattnet i Harrogate innehåller salt, järn och svavel och staden blev känd som ”The English Spa”, sedan det speciella vattnet upptäckts på 1600-talet.
Staden Harrogate har i dag cirka 75.000 invånare och förutom sitt mineralvatten är staden även känd för sina vackra trädgårdar och sina imponerande och arkitektoniskt fulländade byggnader.
Harrogate anses vara något av en önskestad att bo i och vid en stor omröstning häromåret utsågs staden som världens tredje mest romantiska plats, före starka konkurrenter som Paris, Rom och Wien… (källa Wikipedia).

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback