Prisregn över Ardagh Glass brittiska “diamantflaska”

PUBLICERAD: 23 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Ardagh Glass “diamantflaska” har vunnit ett flertal design- och förpackningspriser.

För ett år sedan lanserade det brittiska företaget Harrogate Water Brands en glasflaska för bordsvatten, som blivit mycket uppmärksammad. Flaskan, som är designad och utvecklad av Ardagh Glass, har ett  diamantmönster, som sprider ljusreflexer och ger en gnistrande effekt.
”Diamantflaskan” har blivit en stor framgång, både för Harrogate Water Brands och för tillverkaren Ardagh Glass, och den har på kort tid vunnit inte mindre än fyra prestigefyllda design- och förpackningsutmärkelser.

Prisregnet över ”diamantflaskan” omfattar guld i ansedda Roses Creative Awards och i British Bottlers Institutes (BBI) årliga tävling , silver i brittiska nationella tävlingen Starpack Awards, och pris i prestigefyllda A´Design Awards, där flaskan presenterades som ett högst berömvärt exempel på förpackningsdesign.

I samtliga tävlingar hyllades det djärva förhållningssättet till designprocessen, det skickliga tekniska genomförandet och det tydliga strategiska tänkandet. Starpack-juryn formulerade det exempelvis så här: ”Smart flaskdesign men ändå enkel med bra balans. Framhäver vattnet. Lättviktig och precis tillräcklig. Begåvat!”

”Flaskans ´diamanter´ sprider ljus och skapar en mousserande effekt. När flaskan är fylld är effekterna som störst och ljusreflexerna ger liv åt flaskan och vattnet. Ett effektivt sätt att få förpackningen att engagera och interagera med konsumenten”, säger Sharon Crayton, marknadschef för Ardagh Glass, Europe.

”Vi är hänförda över den nya designen. Flaskorna är vackra och de besitter en utpräglad ´wow´-faktor”, sager James Cain, VD för Harrogate Water Brand.

——————————
N.B.: Harrogate är en stad och kurort i North Yorkshire i England. Det hälsosamma vattnet i Harrogate innehåller salt, järn och svavel och staden blev känd som ”The English Spa”, sedan det speciella vattnet upptäckts på 1600-talet.
Staden Harrogate har i dag cirka 75.000 invånare och förutom sitt mineralvatten är staden även känd för sina vackra trädgårdar och sina imponerande och arkitektoniskt fulländade byggnader.
Harrogate anses vara något av en önskestad att bo i och vid en stor omröstning häromåret utsågs staden som världens tredje mest romantiska plats, före starka konkurrenter som Paris, Rom och Wien… (källa Wikipedia).

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy