Prestigfylld EU-utmärkelse till svenskt automationsföretag

PUBLICERAD: 19 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

OpiFlex har utvecklat en världsunik mobil robotplattform som gör det möjligt att snabbt flytta en robot till den maskin eller station|där den behövs för tillfället.

Västeråsbaserade automationsföretaget  OpiFlex Automation AB har vunnit EU-kommissionens ”Business Innovation Observatory Award” som ett av Europas tio mest affärsinnovativa bolag.
Nomineringen från EU-kommissionen lyder ”OpiFlex har valts utifrån det unika i tekniken, företagsledningens förmåga, potentialen att växa internationellt såväl som storleken på den totala tillgängliga marknaden.”

OpiFlex har en världsunik mobil robotplattform som medför att hela robotcellen kan flyttas till den maskin eller station. som behöver automation för tillfället. På så sätt erhålls både manuell och automatisk betjäning av maskinen med kort återbetalning av investeringen. Konceptet möjliggör att det att det nu på ett lönsamt sätt går att automatisera även småserietillverkning och skapa mer konkurrenskraftiga företag.

”Vi är extremt stolta över att vinna detta fina pris. Att vår strävan att lösa kunders verkliga utmaningar på ett enkelt och mycket flexibelt sätt inte bara har gett stor uppskattning hos kunder utan även på EU-nivå är stort”, säger Johan Frisk, VD och grundare av OpiFlex Automation AB.

I OpiFlex robotplattform finns en patenterad dockningsstation, som säkerställer hög precision och stabilitet även för stora robotar. Genom OpiFlex koncept för förenklad programmering går det snabbt att programmera om till nya produkter.

Genom att flytta robotcellen möjliggörs en mycket flexibel automation med kort pay-off tid. En robot ökar normalt produktiviteten med 20-60 procent och tillverkningskostnaderna kan kraftigt reduceras. Konceptet möjliggör både manuell och automatisk betjäning av maskinen med kort pay-off. Robotarna kan köras med full precision och prestanda.

Konceptet med OpiFlex robotplattform kommer ursprungligen från Robotdalen, som stöttat OpiFlex både ekonomiskt och med värdefull projektledning sedan starten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se