Prestigefyllt pris till Ecolean i designtävling "down under"

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Ecoleans förpackningar för mejeriföretaget Bannister Downs Dairy har vunnit ett prestigefyllt förpacknings- och designpris i Australien.|”Jag vill se mer av Ecoleans förpackningar i våra butikshyllor i framtiden”, säger chefredaktören och utgivaren Lindy Hughson. (Bild PKN Packaging News)

Helsingborgsbaserade Ecolean AB har vunnit ett prestigefyllt förstapris i förpackningstävlingen Australasian Packaging Innovation & Design Awards, som arrangeras i Australien och Nya Zeeland.

Tävlingen innehåller sex olika kategorier och Ecolean vann förstapriset i kategorin ”Accessible Packaging Design Award” där man bedömer och belönar förpackningar som är innovativa, lättöppnade och allmänt användarvänliga. Kategorin är sponsrad av de nyzeeländska och australiensiska motsvarigheterna till svenska Reumatikerförbundet.

Den vinnande flexibla Ecolean-förpackningen används av australiensiska mejeriföretaget Bannister Downs Dairy till företagets sortiment av kylda och pastöriserade produkter. Ecoleans förpackningar är certifierade som lätta att öppna och använda av personer med nedsatt funktion i händer och fingrar.

”Jag vill se mer av Ecoleans förpackningar i våra butikshyllor i framtiden”, säger chefredaktören och utgivaren Lindy Hughson. (Bild PKN Packaging News)

Tävlingen Australasian Packaging Innovation & Design Awards arrangeras av Australian Institute of Packaging i samarbete med förpackningsorganisationen Packaging New Zealand samt med facktidningarna PKN Packaging News och Food & Drink Business som mediapartners. Belönade förpackningar i tävlingen är berättigade att deltaga i den globala förpackningstävlingen World Star.

”Jag har skrivit om Ecolean-förpackningarna, sedan de först lanserades på den australiensiska marknaden, och förutom att de har unika hållbarhetsegenskaper är de lätta, grepp- och hällvänliga och är en välsignelse för människor med nedsatt handfunktion! Jag ser fram emot att se mer av dessa förpackningar i våra butikshyllor i framtiden”, säger Lindy Hughson, chefredaktör och utgivare av PKN Packaging News och Food & Drink Business, i en kommentar.

—————————————————-
OBS! Arrangörerna av Australasian Packaging Innovation & Design Awards använder förkortningen PIDA för sin förpackningstävling. Denna förkortning ska inte förväxlas med svenska BillerudKorsnäs förpacknings- och designtävling PIDA, som står för Packaging Impact Design Award, och som årligen arrangeras i Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
Årets upplagor av BillerudKorsnäs PIDA är dock inställda pga corona-pandemin. Läs HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning