En ”uppsvälld” metallburk för iskaffe, utvecklad och tillverkad i Holland av Trivium Packaging, har tilldelats det prestigefyllda priset iF Design Award. Burken är utvecklad för varumärket Gaya Gold Coffee, som ägs av holländska Concept Drinks.
Företaget Trivium Packaging är det nya namnet på en fusion, som formades hösten 2019 mellan Ardagh Groups division Food & Specialty Metal Packaging och Exal Corporation och där Ardagh äger 43 procent. Trivium Packaging har mer än 50 tillverkningsenheter världen över och större kontor i sex länder i Europa, Asien och Nordamerika.
Den specialdesignade iskaffeburken är tillverkad vid Triviums fabrik i holländska Deventer och den uppsvällda formen har man uppnått genom att med ett tryck på 40 bar utvidga en konventionell cylindrisk burk med 26 procent.
Metallburken för Gaya Gold Coffee är sofistikerat mörkgrön och försedd med guldtryck i topp och botten samt en guldfärgad logotyp på burkkroppen.
Årets upplaga av designtävlingen iF Design Award, som nu är inne på sitt 67:e år, hade lockat inte mindre än 7.288 produkter, lanserade under år 2019. Bidragen bedömdes av sammanlagt 78 internationella domare, vilka inte hade några problem att utse Gaya-burken till vinnare i förpackningskategorin.
”Att Gayas iskaffeburk kunde övertyga domarna visar att högkvalitativa metallburkar, som är funktionella och eleganta, kan uppfylla även de mest krävande kriterierna”, säger Martin de Olde, som är Trivium Packagings chef för marknadsföring och affärsutveckling i Europa.