Prestigefyllt designpris till ”svullen” kaffeburk i metall

PUBLICERAD: 25 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den ”uppsvällda” metallburken för iskaffet Gaya Gold Coffee har vunnit förpackningskategorin i prestigefyllda iF Design Award.

En ”uppsvälld” metallburk för iskaffe, utvecklad och tillverkad i Holland av Trivium Packaging, har tilldelats det prestigefyllda priset iF Design Award. Burken är utvecklad för varumärket Gaya Gold Coffee, som ägs av holländska Concept Drinks.

Företaget Trivium Packaging är det nya namnet på en fusion, som formades hösten 2019 mellan Ardagh Groups division Food & Specialty Metal Packaging och Exal Corporation och där Ardagh äger 43 procent. Trivium Packaging har mer än 50 tillverkningsenheter världen över och större kontor i sex länder i Europa, Asien och Nordamerika.

Den specialdesignade iskaffeburken är tillverkad vid Triviums fabrik i holländska Deventer och den uppsvällda formen har man uppnått genom att med ett tryck på 40 bar utvidga en konventionell cylindrisk burk med 26 procent.

Metallburken för Gaya Gold Coffee är sofistikerat mörkgrön och försedd med guldtryck i topp och botten samt en guldfärgad logotyp på burkkroppen.

Årets upplaga av designtävlingen iF Design Award, som nu är inne på sitt 67:e år, hade lockat inte mindre än 7.288 produkter, lanserade under år 2019. Bidragen bedömdes av sammanlagt 78 internationella domare, vilka inte hade några problem att utse Gaya-burken till vinnare i förpackningskategorin.

”Att Gayas iskaffeburk kunde övertyga domarna visar att högkvalitativa metallburkar, som är funktionella och eleganta, kan uppfylla även de mest krävande kriterierna”, säger Martin de Olde, som är Trivium Packagings chef för marknadsföring och affärsutveckling i Europa.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax