”Presidentens pris” gick till barnsäker tablettförpackning

PUBLICERAD: 13 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Prestigefyllda “President´s Award” gick till den barnsäkra men lätthanterbara läkemedelsförpackningen Packlock från schweiziska Ideewiss. (Bild WPO)

I den globala förpackningstävlingen World Star har arrangören World Packaging Organisation (WPO) nu utsett vinnarna av fyra specialpriser. Prestigefyllda ”President´s Award” gick till en lätthanterbar men barnsäker läkemedelsförpackning från schweiziska Ideewiss AG.

Förpackningen, som har namnet Packlock, sägs vara den första barnsäkra tablettförpackningen som dessutom är lätt och enkel av använda för äldre och handikappade personer.

Förpackningen är en form av blisterförpackning, där varje tablett trycks ut och hamnar i ett inre utrymme, varifrån tabletten enkelt kan ”skakas ut” av användaren.

Enligt tillverkaren kan förpackningskonceptet även användas för andra typer av produkter, till exempel små ”knappbatterier”.

Förutom ”presidentens pris” delar WPO-juryn även ut tre andra specialpriser i tävlingen World Star: ”Marketing”, ”Sustainability” och ”Packaging That Saves Food”.

Guldutmärkelsen i ”Marketing Award” gick i år till en ”kommunicerande” vinetikett från ryska företaget Rise Ltd.

Genom att med en smart mobilkamera scanna av en speciell gul punkt på den vinnande U-Universe-etiketten kopplas konsumenten upp mot en sida på nätet, där information förmedlas både visuellt och audiellt. Tekniken är speciellt utformad för att tillgodose behoven hos synskadade konsumenter.

Utmärkelsen ”Sustainability Award” vanns av Coca-Cola Amatil från Australien och Nya Zeeland för deras revolutionerande plastflaska, som är till 100 procent tillverkad av återvunnen PET (rPET).

Coca-Cola Amatil sägs vara den första dryckesproducenten i världen, som lyckats framställa en dryckesflaska av 100 procent rPET, som klarar såväl högt tryck som varmfyllning och som därför kan användas till allt från kolsyrade drycker och juicer till bordsvatten och funktionella sportdrycker.

En dryckesflaska i återvunnen rPET tog också hem specialpriset ”Packaging That Saves Food Award”. Flaskan, som tillverkas av Pack Group i Ukraina, används till olika kryddiga såser under det ukrainska namnet ”Vognyar” (”brandman”). Flaskan är försedd med en specialbarriär, som blockerar 90 procent av omgivningens ultravioletta ljus, vilket ger väsentligt längre hyllivslängd åt de förpackade produkterna.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top