I den globala förpackningstävlingen World Star har arrangören World Packaging Organisation (WPO) nu utsett vinnarna av fyra specialpriser. Prestigefyllda ”President´s Award” gick till en lätthanterbar men barnsäker läkemedelsförpackning från schweiziska Ideewiss AG.
Förpackningen, som har namnet Packlock, sägs vara den första barnsäkra tablettförpackningen som dessutom är lätt och enkel av använda för äldre och handikappade personer.
Förpackningen är en form av blisterförpackning, där varje tablett trycks ut och hamnar i ett inre utrymme, varifrån tabletten enkelt kan ”skakas ut” av användaren.
Enligt tillverkaren kan förpackningskonceptet även användas för andra typer av produkter, till exempel små ”knappbatterier”.
Förutom ”presidentens pris” delar WPO-juryn även ut tre andra specialpriser i tävlingen World Star: ”Marketing”, ”Sustainability” och ”Packaging That Saves Food”.
Guldutmärkelsen i ”Marketing Award” gick i år till en ”kommunicerande” vinetikett från ryska företaget Rise Ltd.
Genom att med en smart mobilkamera scanna av en speciell gul punkt på den vinnande U-Universe-etiketten kopplas konsumenten upp mot en sida på nätet, där information förmedlas både visuellt och audiellt. Tekniken är speciellt utformad för att tillgodose behoven hos synskadade konsumenter.
Utmärkelsen ”Sustainability Award” vanns av Coca-Cola Amatil från Australien och Nya Zeeland för deras revolutionerande plastflaska, som är till 100 procent tillverkad av återvunnen PET (rPET).
Coca-Cola Amatil sägs vara den första dryckesproducenten i världen, som lyckats framställa en dryckesflaska av 100 procent rPET, som klarar såväl högt tryck som varmfyllning och som därför kan användas till allt från kolsyrade drycker och juicer till bordsvatten och funktionella sportdrycker.
En dryckesflaska i återvunnen rPET tog också hem specialpriset ”Packaging That Saves Food Award”. Flaskan, som tillverkas av Pack Group i Ukraina, används till olika kryddiga såser under det ukrainska namnet ”Vognyar” (”brandman”). Flaskan är försedd med en specialbarriär, som blockerar 90 procent av omgivningens ultravioletta ljus, vilket ger väsentligt längre hyllivslängd åt de förpackade produkterna.