Premiär i Europa för digitaltryckta konfektaskar

PUBLICERAD: 2 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Europas första digitaltryckta choklad- och konfektyraskar i falskartong från Stora Enso.

Stora Enso kommer att leverera kartongmaterialet till Europas första digitala tryckpress avsedd för choklad- och konfektyraskar.
Det är det tyska tryckeriföretaget Pfäffle GmbH & Co. KG från Stuttgartområdet som nu installerat en HP Indigo 30000 digital tryckpress, vilken ska användas för tryck på falskartong för choklad- och konfektyrsegmentet.

Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att företagets tekniska experter tillsammans med Pfäffles personal genomfört ett antal testkörningar under de senaste månaderna, vid vilka även representanter från ledande chokladproducenter och detaljhandelsvarumärken deltagit.

Vid testkörningarna bestämde man bästa möjliga körbarhet och tryckkvalitet på utvalda tryckmaterial, vilka omfattar Stora Ensos kartongkvaliteter Ensocoat, Performa, Tambrite och CKB. Arkstorleken som används i pressen är 75 x 53 cm.

”Vi har fått mycket positiv respons från kunderna och en del av produkterna finns redan på butikshyllorna. Vi är mycket stolta över att varumärken som Lindt, Galeria Kaufhof, Hachez med flera har valt oss”, säger Pfäffles VD Detlef Behrens.

Pfäffles digitaltryckta förpackningar uppfyller bestämmelserna för livsmedelskontakt. Stora Ensos kartongmaterial för känsliga produkter som choklad och konfektyr är lukt- och smakneutrala och dessutom är alla färger som Pfäffle använder i den nya pressen livsmedelsgodkända. Företaget dessutom gjort egna tester i samarbete med ett laboratorium i Schweiz.

”Vi kan leverera digitalt tryckta askar som till kvaliteten motsvarar offsettryckta förpackningar och som uppfyller livsmedelsbestämmelserna”, säger Detlef Behrens.

De digitaltryckta choklad- och konfektyraskarna  presenteras vid Stora Ensos monter H-020 på konfektyrmässan ProSweets 2015 i Köln, som pågår till och med den 4 februari.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah